måndag 14 maj 2012

Trötter

Idag har de vatt en riktig trötterdag. Va uppe å åt frukost å va me på morronsamlingen å gick å la mig igen och sov fram till lunch. Irriterade mig på att ja inte får gå ut för de är jättefint väder ute. Satte mig å titta på tv. Halvsov och spela lite skip-bo sen. Orka bara en gång sen va ja tvungen å gå å lägga mig igen. Hade jätteont i magen oxå å kände mig kortisontrött. Sa de till Matilda. Hon ville först ringa läkaren för att ja plötsligt fått ondare men ja sa att de inte behövdes. Han/hon skulle ändå bara ta puls, blodtryck å klämma på magen. Vi bestämde iaf att ja skulle säg till om de blev värre. Har fortfarande 6 oxynom/dag. Tycker de är jättebra för på så sätt slipper ja ha ont i benet oxå. Har haft jätteont i de nu ett bra tag men nu slipper ja de. Undrar bara hur länge ja får ha så många oxynorm/dag. Vet att läkaren på 6an skrev recept på oxynorm så att ja skulle kunna ta mer än en även när ja va hemma så på de paketet kommer de ju iaf stå max 6/dag. =) Smärta är en stor del av mitt liv. Ja har konstant smärta i mitt högerben efter en fraktur 06 å nu de senaste åren har smärtan i själen varit väldigt påtaglig. Ibland låter ja bli att ta smärtstillande när ja har ont i benet för att ja vill använda den smärtan som ett sätt att skada mig. Ibland är de smärtan i benet el i själen som gör att ja skadar mig för att ja tycker att de kan göra ont nån annanstans än där. Nu när ja har haft så ont i magen har de oxå funkat som ett sätt att skada mig. De va just därför ja svalde de vassa, för att ja vet att man får sånna fruktansvärda smärtor efteråt å magont är bland de värsta ja vet. Ja kan ha hur ont i benet som helst men ont i magen är ändå värre tycker ja.
Vid kvällsfikat satt vi å titta lite på tv sen gick ja å Ellen å satte oss i fåtöljerna utanför å prata. Lena kom tebax från omklädningsrummet å såg konstig ut. Hörde att hon berätta för Mumtaz att en i personalen hade en dotter som förlorat kampen mot cancern. Fick en stor klump i magen. Mumtaz va snäll å va hos oss å prata om de. De är bara 3st, en ssk å två skötare på natten å ssk har även hand om äldrepsyk å en skötare lånades av PIVA i en halvtimme så Mumtaz va ensam hos oss. Klart att de där förbannade överfallslarmet skulle börja krångla då. De är 3e kvällen i rad de går igång utan att nån trycker igång de. De står 98 hos oss å 24 på de andra avd. Efter att de gått igång första gången å personal från äldresidan, PIVA å 26 både hunnit komma å gå så kom de en stackare springandes enda bortifrån 53an. Sen satt ja å Ellen å titta på roliga klipp från youtube innan vi gick å la oss. Bla de bästa ur Sunes jul =)

/ Sandra

0 kommentarer: