söndag 13 maj 2012

Avd 6, PIVA å 24

Torsd 3/5. Kväll
Mats kom in och sa att han pratat me ssk å att hon pratat me PIVA å att ja skulle dit. Totalvägra. Sa att ja ville va ensam men ssk hade sagt att ja inte fick va ensam så Mats stanna kvar. Blev jätteirriterad. Einav kom å sen gick båda för att ha rapport. Satte mig å kolla på Let’s dance. Mats kom in å sa att de pratat me PIVA å att ja va jättevälkommen dit om ja ville. Sa att ja inte ville. Då sa han att isf skulle Einav titta till mig många gånger på natten ist. Visst sa ja, de skiter ja i bara ja slipper Växjö. Fortsatte titta på Let’s dance. Hade ont i magen så längtade mest till att programmet skulle ta slut. Satt lite vid datorn i reklampausen. Tyckte inte de va rätt som åkte ut denna gången heller. Gick å la mig när de va slut. Hade väldigt ont i magen. Tog 2 oxynorm som ja gömt undan. Somnade ganska snabbt fast ja hade så ont. Vakna sen på natten av att ja hade riktigt riktigt ont i magen. Visste inte vart ja skulle ta vägen. Kunde knappt inte röra mig. Lyckades komma ur sängen å ta 4 oxynorm. När ja låg i sängen igen fundera ja på om ja skulle ringa Einav. Tänkte att de va dumt att ja inte plocka upp mobilen från golvet när ja ändå va uppe. Som de va nu så skulle ja behöva rulla runt å sträcka mig ner på golvet för å nå den. Hade tur. Hann vända mig å sen efter ett tag kom Einav. Hon fråga hur de va. Sa att ja hade jätteont. Hon undra om hon skulle ringa ssk å ja sa ja till de. Hon gick å gjorde de å efter en stund kom hon tebax me ssk. Vi prata lite sen gick hon å kom tebax igen. Hon hade pratat me nån för hon gav mig en oxynorm och sa att ja skulle gå till kirurgmottagningen kl 8 på morronen. Einav kom in till mig många gånger på natten. Ja va vaken varje gång, kunde inte sova för att ja hade så ont. Kunde inte vända mig i sängen ens.

Fred 4/5
Lena kom in till mig på morronen. Hon sa att de va bra om ja tog mig upp så ja kunde trampa iväg till kirurgmottagningen. Trampa iväg sa ja, ja är inte säker på om ja kan gå ens! Hon sa att de kan bli svårt att fixa bil eftersom de bara va 40 min kvar tills kl va 8. Bad henne hämta mina kryckor som stod i förrådet. Kunde inte stå helt rakt så ja hade dem å stödja mig på. Lyckades gå lite me dem. Lena gick å dela medicin till de andra och ja bytte om. Råkade sätta ena handen i sidan. De gjorde nåt fruktansvärt ont. Tänkte att nu sticker de vassa snart ut genom magen. Tog 4 oxynorm till. Lena kom in å sa att Inger skulle komma å hämta mig för hon sagt att ja inte skulle klara att gå upp till sjukan själv. Gick ut å satte mig på trappan å vänta. Ulrika va me i bilen också. När ja anmälde mig i kassan på sjukhuset fråga de efter en kallelse. Sa att ja inte hade nån eftersom de blev bestämt att ja skulle hit inatt. Ja va inte me på nån bokningslista men skulle ändå gå upp å sätta mig å vänta. När kl va 8.30 hade ja inte fått komma in. Gick in själv å fråga om ja verkligen skulle va där. De visade sig att ja inte skulle de. Ja skulle va på akuten ist. Nattssk hade väl blandat ihop kirurgmottagningen å kirurgakuten. Fick sitta ut i akutens väntrum men fick hjälp snabbt. Fick ligga på de vanliga rummet. Läkaren kom sen. Han sa att de skulle göra en DT röntgen å att ja skulle bli inlagd på avd 6 sen. Fick komma iväg till röntgen ganska snabbt. Röntgen gick bra. Hade bara lite problem att flytta mig mellan britsen å datortomografen. Sen kom de från 6 å hämta mig. Fick ligga på sal 18, en 4sal som va full dessutom…Tyckte inte om de, hade velat ha eget rum. Men hade tur. Under dagen skrevs de andra ut. Skulle va där till röntgensvaret kommit och de beslutat om ja skulle opereras el inte. Undra om ja fick gå hem om de inte blev op men de visste de inte. De kolla MEWS-skalan regelbundet. (Puls, blodtryck, andningsfrekvens och urinmängd)
Röntgensvaret visa att ja inte behövde opereras som tur va. Men ja skulle va kvar på avd iaf över natten. Hade ont å eftersom ja fasta så fick ja supp alvedon.
Vid middagen behövde ja inte fasta mer. Jag öppnade fönstret och satte mig i fönsterkarmen å svalka mig för ja va varm. Då kom Anneli. Vi gick i samma klass på sskprog. Vi prata lite och hon tog lite kontroller. Ett lågt blodtryck och lågt Hb gjorde att läkaren blev orolig att de va en blödning i magen så ja blev åter fastande. Om bt fortsatte sjunka så skulle de göra en ny skiktröngen. De skulle ta kontroller varje timme. Ja hade väldigt ont så ja fick morfin intravenöst. De va skönt. De är både bra å dåligt som allt annat. De verkar snabbt men de går också ur kroppen snabbt. Ringde mamma å pappa å informera om läget. De blev oroliga…Hade astråkigt så ringde David å fråga om han ville komma å de ville han =). Vi satt ute i dagrummet å prata å titta på tv. Martina hjälpte mig att lägga om mina sår. Har nog inte haft nån som gjorde de me så stor omsorg som hon.
Sov inte så mycket på natten sen. Hade så ont. Fick morfin iv var 3e timme. Hade grym ångest å fick supp stesolid eftersom ja va fastande.

Lörd 5/5
Lyckades somna till framåt morrontimmarna men blev såklart väckt strax efter. De skulle ta kontroller. Satt vid tvn sent. Läkaren kom som hastigast förbi. Han sa inget om hemgång så antog att de inte blev idag heller. Däremot fick ja börja äta igen för mina värden hade stabiliserats. När ja skulle resa mig så högg de till i magen å ja föll till golvet. En usk hitta mig å hämta mer personal som hjälpte mig upp. Fick komma in till min säng. Läkaren kom å titta på mig igen. Fick mer morfin sen. Sov en stund sen satte ja mig vid tvn. Maria kom å hälsa på mig. Hon va snäll å hade nårra tidningar me sig. Vi satt i dagrummet å pratade. När hon gått gick ja in å vila lite. Mamma å pappa kom senare på kvällen. De hade vatt inom min lägenhet å hämtat lite grejor å även tatt me mina dospåsar. De hade inte alla mediciner som ja tog på sjukhuset. Som vanligt… Vi hade iaf en jättemysig stund tillsammans. Satt å prata på rummet å spela skip-bo i dagrummet. Titta på Smartare än en 5eklassare sen. De kom ut en kvinna å satte sig å titta också. Hon undra va ja hittat på eftersom ja gick på kryckor. Sa som de va. Hon själv skulle operera sin tarm. Bla bli stomiopererad. Låg å läste lite sen innan ja somna. Sov bättre denna natten även fast ja hade väldigt ont. Fick många oxynorm. Fick 3st på 2h…

Sönd 6/5
Kändes bra att få äta som vanligt idag. Då är de ju större chans att grejorna kommer ut igen… Fick ett krampanfall när ja ätit frukost. Låg rakt över sängen. De vara inte så länge å när ja vakna till hörde ja personalen prata om att vissa trodde att ja fejkade. Blev oehört lessen. Ja fejkar inte!!! Va fan skulle ja göra de för?! De är mina vanliga anfall, de blir såhär för mig ibland…Läkaren kom å klämde på magen. Gjorde asont. Han sa inget om utskrivning idag heller. Hade inte räknat me att han skulle de eftersom de va helg. Nu när mamma å pappa hade tatt dit lite saker så blev de inte så drygt å ligga där. Sov, läste å titta på film på datorn.

Månd 7/5
Läkaren nämnde inte hemgång idag heller. Däremot sa de att de skulle ringa psyk. Förstod inte varför. AL å hennes praktikant Sara kom iaf. AL sa att ja skrämt personalen när ja satt i fönstret. Sa att de inte vatt me mening. Berätta om krampanfallet å va ja hört personalen säg. Okunskap fick ja höra igen. Är så trött på de men de är ju sanningen. Folk kan för lite om psykosomatiska sjukdmar. Undrar om ja råkat skrämma personalen på nåt mer sätt. De hade ja. En ssk trodde att ja ritat att ja skulle hänga mig men ja ritade att Anna och Putte hängde sig å att Hanna gick framför tåget och att ja blev ensam kvar. På em sa ssk att hon skulle gå hem och att de skulle komma en ssk som hette Johanna. När hon kom in i rummet så såg ja att de va hon som va praktikant hos AL 2010. Hon kände igen mig också å sa att de ju inte va här vi skulle ses utan som kollegor. Hon är så himla snäll och rar. Kändes jättebra att de va hon för ja tycker jättebra om henne å hade redan förtroende för henne. Hon visste också lite hur ja fungerar. Berätta om krampanfallet för henne å att ja va lessen över va personalen sagt. Hon sa att de va tråkigt att ja skulle behöva känna så på avd. Satte mig å rita lite. Hon kom in å fråga hur de va. Sa att ja hade självskadetankar å hon blev orolig. Hon blev mer orolig än de andra eftersom hon visste vad ja va kapabel till när ja mår dåligt efter praktiken hos AL. Hon ringde läkaren som kom lite senare. Sa att ja inte ville prata me han för att de inte behövdes men hon tyckte att han skulle komma ändå. Han fick för sig att ja lovade att inte skada mig på kvällen. Men ja lovar aldrig sånna saker för folk blir bara så ledsna när ja inte kan hålla de. När han vatt där fortsatte ja att rita. En personal kom in me en näringsdryck! Tyckte de va lite överkurs, min äckliga kropp har verkligen extralager att ta ifrån. Men hon tyckte ändå att ja skulle dricka den. Ritade en nalle som ja gav till avd. De hade fått in ett barnmöblemang och visade bilden för avdelningschefen. Hon sa att de skulle köpa en ram och ha den i barnhörnan och om ja ville så fick ja gärna rita fler =) När ja ritat klart gick ja ut på balkongen å stod där å titta rätt länge. Hade me mig suddit där ja gömt ett skalpellblad. Drog nårra rispor i armen. Sen kom en usk ut å sa att ja skulle gå in. Satte mig vid entren. Lite i skymundan å fortsatte skära. Johanna kom å upptäckte efter ett tag. Då va min ziphood helt nerblodad på armen. Hon hjälpte mig att lägga om de å hon gjorde de också så omsorgsfullt som Martina. Ja sa att de ju inte va så farligt, de va ju bara rispor! Men de tyckte de va jätteallvarligt…Johanna sa att hon va tvungen att ringa å berätta de för läkaren. Tyckte inte att hon skulle de.
Hon som kom å titta på smartare än en femteklassare kom in till mig. Hon satte sig å börja prata om mitt självskadebeteende. Hon hade nämligen kommit på sin 15åriga dotter me att rispa sig. Berättade om mig å gav henne tips på hur hon skulle göra för att stoppa henne så hon inte hamna i min situation å va hon skulle va vaksam på. Kändes bra att kunna hjälpa nån på de sättet.

Tisd 8/5
Dagen började väldigt bra. Johanna kom in å väckte mig å gav mig medicin. På ronden sa läkaren att de ringt psyk å att de skulle komma. Vid 13 kom AL, Sara å Anna. De blev vårdintyg å handräckning till Växjö… Blev inte alls glad över de. Ringde min personal å sa att de skulle komma me ytterligare lite saker. Satte mig å rita sen å helt plötsligt så sto poliserna bara där. Så de blev att byta om å packa ihop snabbt. Ringde personalen å sa att vi skulle köra inom dem å hämta mina saker ist för att de skulle komma. Kändes inte alls kul å åka därifrån. Hade jätteont å hade svårt att sitta i bilen. De va stafettkörning men de bytte bara förare inne på polisstationen så ja kunde aldrig sträcka ut magen. När vi väl va framme så gick de snabbt tills ja fick träffa en läkare. Blev undersökt å sen kvarhållen. Hade så ont sen så ja la mig ner på golvet. Helt plötsligt är de nån som säger hej å när ja tittar upp så är de min underbara fina Anna! Blev jätteglad! Undra hur hon visste att ja va där. Hon sa att ryktet sprider sig snabbt. Men hon hade sett mig när hon va på väg tebax från köket till PIVA. Hon sa att hon skulle komma å hämta mig sen. Fick rum 16. Tyvärr skulle Anna bara jobba till kl 18 å kl va 17 när ja kom in på avd. Hon skulle inte komma förrän torsda kväll dvs 15.30. Men vi hann prata lite snabbt ändå. De va beräknat att hennes häst skulle föla idag men de hade hittills inte blitt nåt. När hon gått så såg ja bara fram emot att få sova så de kunde bli torsdag nån gång. Trampa snett när ja skulle ta av tofflan å lägga mig i sängen så ja föll omkull. Min rumskompis, en söt liten tant, hämta personal som hjälpte mig upp. Men sören va ont de gjorde!

Onsd 9/5
Sov mest hela dan. Allt för att de skulle gå snabbare tills imån. Fick träffa Lars också. Han sa att han satte tvångsvård på mig direkt för att ja annars kan få för mig att skriva ut mig å han vill inte ha sånt bråk. Så säger han alltid, de retar mig… Visa Beggi min hand, den hade blitt svullen efter att de tatt bort PVKn. Hade inga knogar. Han ringde jourläkaren som va å titta på de å som satte in antibiotika direkt.

Torsd 10/5
Äntligen torsda! Vakna av att Janina kom in å skulle sticka mig. De va nåt om CRP å sårodling. Hon fråga om Anna stuckit mig å de har hon. Tänkte att ska de vänta till ikväll me å ta dem för de? Men Maria kom in å stack mig å de gick rätt bra. Efter frukosten gick ja å satte mig i korridoren å helt plötsligt ser ja Anna komma gåendes! Blev jätteglad. Hon sa att hon egentligen inte skulle kommit alls idag för hon skulle vatt på kurs. Men de visste hon inte om när hon sa till mig att hon skulle komma på kvällen. De hade iaf ringt efter henne från avd å sagt att hon skulle komma dit ist för att de behövdes mer folk. Sa att ja hade blitt jättebesviken å lessen om hon inte hade kommit. Hon sa att hon tänkte de när hon såg i sin kalender att de va kurs. Resten av dagen va ja för de mesta me Anna. Vi spela skip-bo, prata, prata allvar å va ute å gick en runda. Sa att ja ville mata ankorna som vi så många gånger sagt att vi skulle. Ville till Netto å köpa bröd. Men först fick vi inte gå dit för vi fick bara gå en runda runt huset på sjukhusområdet och gränsen mellan sjukhusområdet å Netto är tydligen den lilla vägen som är emellan. Men Anna ordnade så vi fick gå dit ändå. Men sen hitta vi inga ankor..Hitta två kanadagäss me två jättesöta ungar å på tebaxvägen hitta vi en and som vi mata. Vi prata en hel del allvar. Bla att ja måste börja fatta att de ja håller på me är farligt å att ja hittills har haft en jäkla tur som har klarat mig så pass bra som ja har. Svälja vassa föremål är jättefarligt, å man kan komma åt nåt kärl när man skär sig som gör att man förblöder mm mm. Hittills har ja klarat mig med otaliga stygn, järndropp, blodtransfusion och operationer mm men en dag kommer de gå åt skogen och sluta med döden. Hon ville att ja skulle tänka igenom detta väldigt noga. Sa att ja alltid tänker igenom de vi pratar om men att ja faktiskt inte inser allvaret med mitt själskadebeteende. De känns som om allt är i en film bara el att de ordnar sig för att de har gjort de alla andra gånger. Ja kan inte tänka vilka konsekvenser mina handlingar kan ge. När ja svalde vassa saker tänkte ja bara att de åker ner i magsäcken å sen kör de ner en slang i halsen å plockar upp dem för de gjorde de på Emelie. Sen att de vassa kan trasa sönder hela magen å skapa stora blödningar å andra skador som man kan dö av kunde ja lixom inte föreställa mig. När Robert, läkaren på AVA, berätta om den unga kvinnan som nyligen dog när de plocka upp skalpellblad ur hennes hals så undra ja va de va hon dog av. Ja kunde inte fatta att de va av en blödning…När ja berätta för AL om va ja gjort så sa hon att ja som läst till ssk och kan så mycket om kroppen borde förstått att de va en blödning hon dog av men ja gjorde inte de. Anna sa nåt liknande. ”Du är ju inte dum Sandra, du är väldigt klurig och är inte lågbegåvad”… Jag begriper inte va de är som gör att ja inte fattar saker längre. Ja kan verkligen inte de å de stör mig. Titta i tidningen, kusligt nog så va de en notis om den kvinnan som dog när de skulle ta upp skalpellblad ur hennes hals. Ja undra om ja fick klippa ut den å ha å titta på när tankarna kommer och de fick ja. Anna bad mig att tänka igenom va ja hade för mål inom en 5årsperiod och vilken hjälp ja ville ha. Sa att ja inte visste vilken hjälp ja ville ha. Då sa hon att ja skulle tänka hur ja hade gjort för att hjälpa nån i min situation. Vid kl 17 sluta hon men hon gick redan 16.30. Tyckte inte om när hon gick hem. Börja genast längta tills kl 7 morronen efter när hon skulle börja igen. Spela lite skip-bo me Jennifer för att tänka på nåt annat. Satt å titta på tv i lilla dagrummet på kvällen. Titta på Let’s dance. Men orka inte titta på utröstningen. Satt å halvsov mot slutet men vakna av att överfallslarmet gick. De brukar inte gå så sent på kvällarna men ja vakna till iaf. Lite svårt att göra nåt annat… Tog rätt lång tid innan de stängde av de.

Fred 11/7
Anna kom å väckte mig på morronen. Åt frukost och sen va ja me Anna. Vi spela skip-bo och prata en hel del. Ja visa Anna de ja skrev igårkväll och hon tyckte de va jättebra =) Tydliga och klara punkter. Sa att om 5år är ja 29 och då får ja inte aktivitetsersättning längre och blir därmed sjukpensionär och då kan är de i princip omöjligt att få nåt jobb. Måste alltså ha rett ut alla trasselknutar i mitt liv inom 5 år och börjat göra nåt vettigt. Helst skulle ja vilja va klar ssk om 5år men de är nog omöjligt. Men kanske att ja kan ha tentat av första medicinkursen, gjort praktiken på särkskilt boende å gjort klart alla smågrejer ja missat så att ja är redo att börja läsa igen. Fråga Anna va hon trodde skulle hända idag. Om ja skulle få komma hem el inte. Hon trodde inte att ja skulle få de för de ja gjort. Tyckte att de va ju faktiskt flera dar sen så ja tycker att ja kan få åka hem. Sa att ja inte trodde att ja skulle få va kvar på PIVA utan bli flyttad till 24. Hon sa att de berodde på hur många andra som åker hem å blir flyttade. Men efter ronden kom hon å sa att ja skulle bli flyttad till 24 å att de skulle komma å hämta mig kl 14. 1h efter att hon slutat. Hade velat att hon skulle följt me mig ner till 24 men de gick ju inte. Undra om Älva fått nåt föl än men de hade hon inte. Hade vatt lite kul om hon hade de eftersom de är den 11e idag. De blev många kramar när Anna gick. Blev lessen också. Undrade när vi skulle ses nästa gång. Hon sa att ja gärna fick ringa. När hon gått packa ja ihop alla mina grejor å satt å vänta på att bli hämtad. Cissi å Irene kom å hämta mig. Fika lite när ja fått in alla saker. Fick rum 5. Sen blev de kaos. Rent jättemycket kaos och tårar å tankar. Men som tur va så redde vi ut allt. Fråga sen om ja fick gå ut å träffa Sammie när mamma å pappa kom å hälsa på men de fick ja inte. Blev jättelessen å sa att de va de enda ja sett fram emot i flera dar så de ordnade så Irene följde me ut. Som ja hade längtat efter honom! Min lille gosetotte. Kunde dock inte hålla han för när han drog så gjorde de jätteont i magen. Irene tyckte att han va väldigt fin och rolig =) När vi vatt ute på promenad så åt vi goda baguetter på mitt rum å spela uno. Blev lessen när mamma å pappa åkte igen. De skulle till stugan. Uppskattar så att de kom! De betyder jättemycket! <3 Satt på mitt rum å rita på kvällen. När ja skulle få min nattmedicin så fick ja först 2 7,5mg zopiklon fast ja bara ska ha 10mg men Leila upptäckte de innan ja han svälja dem. Däremot fick ja en 10mg oxynorm. Ska bara ha 5mg egentligen men de tackar man inte nej till.

Lörd 12/5
Missa frukosten men de gjorde inget. Tycker vi inte gör annat än äter på denna avd ändå så. Sov en stor del av fm å låg å läste i sängen. Umgicks me Pauline å Ellen. Sofia kom ner från PIVA sen. Satt å krångla me mitt mobila bredband på kvällen. Fick inte igång de. Vid kvällsfikat slog Lisen på tvn. De va smartare än en femteklassare. Han som tävla hette Dragan å va läkare å hade vatt de i 20år. Sa direkt att de liknar ju Dragan på ortopeden i Ljungby! Lisen sa efter ett tag att hon också kände igen honom å när de sa att han va från Småland å att han va chef å hette Jovanovic i efternamn så va de bekräftat att de va han. Han operera mitt högerben å när han upptäckte att gipsningen blivit fel å va tvungen att göras om så sa han att ja fick sparka han hur hårt ja ville i magen. Sa passa dig, ja är vänsterfotad…! Han är jätteschysst. Kul att de gick så bra för honom dessutom. Han klara sig upp till sista frågan. =) När ja bad om en oxynorm när nattpersonalen kommit så sa hon att Mathilda raporterat att ja fått 5 och bara hade 1 kvar men enl datorn så hade ja bara fått 4 så ja fick 2 till =)

Idag, sönd 13/5
Gick å la mig igen efter frukosten. Sov till fikat å sen fortsatte ja sova fram till lunch. Gick å duscha å slängde in mina kläder i tvätten sen. Låste ut mina nagelsaker sen. Nagellack å stämplar. Ellen å Pauline å Sofia kom också. Ellen ville också prova så ja hjälpte henne. De blev jättefint. =) Vi satt i flera timmar och höll på me de å titta i Sweden rocktidningen. Fanns jättemycket fräckt i den som ja gärna skulle vilja ha. Överfallslarmet gick igång 2ggr å personalen trodde nog att de va vi som satte igång de för de peka på de väggfasta larmet å kolla på oss. Men vi satt ju snällt vid bordet å höll på me naglarna. Om man drar nåt av metall vid de väggfasta larmet så sätts de igång.
Ellen å Pauline gick till Netto sen så ja skicka bud me dem eftersom ja inte får gå ut ens me personal. Nu ikväll har ja bara suttit å pillat me datorn å de mobila bredbandet. Ringde dem igen å sa att de fortfarande inte funkade men nu gör de det som tur är. Snart är de kvällsfika. Vet inte va ja ska hitta på ikväll.

/ Sandra

0 kommentarer: