torsdag 24 maj 2012

Livet är orättvist...

Sönd 20/5
Va jätteseg idag på morronen. Va uppe å åt frukost å gick å la mig igen. Sen kom mamma efter nån timme å undra om ja inte ville gå ut å ligga i hängmattans ist för att de va så fint väder. Gjorde de men de tog emot. Låg å läste lite men somna där oxå. De va så skönt å ligga där å titta på dem blå himlen å nårra små moln som gav en skugga lite ibland. Sammie låg brevid mig som vanligt. Så fort ja tar fram hängmattan så kommer han springandes å ska ligga brevid mig =) Så mysigt. Framåt eftermiddan packa vi ihop sakerna å begav oss till Markaryd. Vi skulle fira mamma hon fyller år imån. Vi skulle bjuda på tacos så ja å mamma börja hacka. De blev en hel del...Mamma berätta nåt mycket tråkigt. Stinas pappa förlorade kampen mot sin sjukdom i fredes förra veckan. Hon hade inte velat säg de när ja va inlagd för hon tyckte ja redan mådde tillräckligt dåligt...Sen kom gästerna. Tyvärr kunde inte farmor va me =( Tycker så synd om henne att hon har de så jobbigt. Men vi hade trevligt ändå. Mamma hade gjort daimtårta till efterrätt. Mums! Åkte me faster å Janne hem sen.

Månd 21/5
Idag fyller mamma år å Lina oxå. Va på snicken på förmiddan, de va jättelängesen ja va där nu så de va rätt kul å komma tebax. Gjorde kort som ska säljas till helgen när de är Charity run i Lagan. Ja kan inte va me men kändes bra å har bidragit me nåt. Hälften av pengarna går till Astrid Lindgrens barnsjukhus och hälften till Ljungby lasarett.
Va inne hos personalen å bad om en oxynorm till. Fick inte de för de stod bara 1/dygn i ordineringen. Blev inte jätteglad, när ja va inlagd fick ja 6/dygn lixom...Va ute på stan å fixa lite småärenden. Passa på å gå in på apoteket för å se om ja hade nårra oxynorm å hämta ut. Hade inte de fast läkaren sa att han skulle ordna de för 2v sen. Suck...Däremot hade de kommit ersättningsrullar men eftersom ja inte får hämta dem själv så fick de va kvar. De va ersättningspåsar för att Anders sänkt en av mina mediciner fast han sagt att han skulle låta Anna ha hand om mina mediciner. Blev irriterad på att ja inte hade fått veta att han ändrat dosen.
När ja va påväg hem träffa ja Stina, Sara å Anita. Kändes bra å träffa dem samtidigt som de va svårt. Visste inte va ja skulle säg. Va säger man till nån som nyss mist sin pappa/man? Tyckte de va skönt att Sara sa att de inte heller visste va de skulle säg. Krama om dem iaf å sa att ja verkligen är jättelessen för deras skull. Om man bortser från allt de tråkiga så va de jättekul å träffa dem, de va jättelängesen. Önskar bara att ja kunde fått träffa hela deras familj ist. Livet är så orättvist. De finns hur många som helst som försöker ta sitt liv gång på gång på gång och verkligen vill dö men som hela tiden misslyckas, varför måste nån som verkligen vill leva dö då? Sen finns de gamla sjuka människor som levt ett långt och bra liv men som vill dö för att slippa lida mer. Varför kan de då inte ist få somna in lugnt å fridfullt? Livet är inte rättvist...
När ja kom hem hade ja superont i magen å hade jättemycket ångest å självskadetankar. Ringde AL å fråga om ja kunde få en xanor till. Hon kunde inte få tag på Anna förrän om 45min så fick vänta på de. Hon tyckte ja skulle ringa vc för att ja hade så ont i magen. Ringde dem å fick en tid imån. AL ringde å sa att ja skulle få en xanor till. Nästa läkarsamtal så ska ja säg att ja vill ha mer vb, de funkar inte me 1/dygn asså...
På kvällen gick ja å Maria å köpte glass. Sen satt vi på en filt i Brunnsparken å pratade. Efter de gick vi hem till henne å drack te.

Tisd 22/5
Idag börja ja på helfart igen. De blir sista rycket nu inför Alles student. Har inte bestämt om ja ska fortsätta efteråt men går de bra så gör ja nog de. Gick iväg till 11 sen för att träffa AL å Sara, ALs praktikant. Vi prata lite om min vb å demoner å vilken påverkan mitt självskadebeteende har på att folk dör. Ja sa att ja undrar hur många till som ja känner som måste dö för att de ska fatta att de hänger ihop. Tord dog när ja va inlagd å inte kunde skada mig så som min demon tänkt. De säger att min demon inte finns, att han bara finns  i huvet på mig. Men dehär me religioner då då? Finns Gud? Enligt väldigt många så gör han de men enligt många andra inte. Ja tror inte att Anna, Putte å Hanna är döda på riktigt. De är bara döda i en film som poliserna spelar in och dör ja så tar filmen slut och alla börjar leva igen. De är de inte heller nån annan som tror på. Men att Jesus dog å uppstod efter 3dagar finns de massor av folk som tror på. Men de blir inte kallade psykotiska som ja blir för det, de blir kallade troende ist. Ja tycker inte de är rättvist...
Efter ja vatt på 11 gick ja till vc för att lämna sköldkörtelprover å träffa en läkare för att ja hade så ont i magen. De gick bra å bli stucken. Fick komma in till läkaren 15min innan ja hade tid! Adel klämde å lyssna på magen å rygen. Skrek rakt ut så ont de gjorde. Sa att ja ville ha oxynorm utskrivet för att ja fått de när ja va inlagd å de hjälper bra men han ville inte skriva ut de för att han va allmänmedicinare och magsmärtor som man inte vet orsaken till ska inte smärtstillas för då kan man missa själva orsaken till smärtan och de kan va jättefarligt. Så han skicka mig till kirurgakuten. Fick först lämna lite prover till. När ja kom till akuten fick ja hjälpt snabbt. Blev stucken igen men proverna va bra. Behövde inte vänta jättelänge på att få prata me läkaren. Han klämde på magen han oxå å sa att han skulle skriva ut oxynorm. Vi tyckte båda att 6/dygn (maxdos) är lite mycket så kom överens om 4/dygn. Sen fick ja gå hem.

Onsd 23/5
Vakna tidigt å kunde inte somna om fast ja va jättetrött men sov nästan när personalen va inne å prata me mig vid 9. Sov sen fram till de va ledsagning. Orkade inte gå upp så ja missa 30 min på ledsagningen. Ja, Nettan å Tamas gick till apoteket för å lösa ut oxynorm å hämta mina ersättningspåsar. De stod på ordinationene att ja inte fick hämta ut oxynormen själv så de bad Nettan visa leg men hon hade inget me sig å inte Tamas heller. Men Nettan lämna sitt personnummer ist så de gick bra. Blev glad för ja fick en förpackning me 98st. Tänkte att ja säkert bara får 14st, 28st om ja har tur men 98 vågade ja inte hoppas på. Resten av ledsagningen spela ja å Tamas wii. Sen gick ja in å sov lite å va å handla. Tänkte att ja häller flytande citron i mitt bubbelvatten och då kan ja lika väl hälla i saft från apelsiner. Å vattenmelon heter som de gör just pga att de innehåller mest vatten. Precis som gurka. Så ja bestämde att ja tillåter mig att äta vattenmelon, gurka och de knäckebrödet ja gör själv som är gjort på majsmjöl å en massa frön nu när ja är på helfart igen. Bättre att tillåta sig äta de tror ja för då blir de inte att ja hetsäter å skulle ja hetsäta vattenmelon så skulle de nog inte va hela världen...
När ja satt vid datorn igårkväll knacka Fredrika på mitt fönster. Gick ut på balkongen å prata lite me henne å bad henne komma in. Sen satt vi å prata en stund. Mysigt =) Hon hade sin fina vovve me sig oxå.

Idag torsd 24/5
Sov till 10.30. Hade lite feber. Johanna skulle komma 11.30. Vi skulle äta sushi å titta på film. De va min födelsedagspresent till henne. Va inne på hemmakväll å köpte lite godis oxå. Sen va de dags för prov i teckenspråk. Hade tid 15.10. Vi hade enskilt denna gången. Man fick välja en lapp där de sto en liten berättelse så skulle man teckna den. De va inte så svårt faktiskt. Men de va nårra ord ja inte kunde. Men ja kan dem nu =) Ja får VG på den kursen. Känns ok. Hade velat ha MVG men har vatt för mycket sjuk för att kunna lyckas me de. När provet va klart cykla ja till 11. Skulle träffa AL å Sara. De gick bra där. Fick min dosett å mitt betnovat som ja glömt på 24. De hade skickat de me internposten. Febern hade stigit när ja kom hem. Nu är de 38,3* å ja brukar ligga på 36*. Ska lägga mig i soffan å kolla ha filmmaraton =)

/ Sandra

0 kommentarer: