lördag 24 april 2010

Vårtecken

Idag på förmiddan var jag, pappa, farmor och Sammie ute i stugan i Skummis. Egentligen skulle vi bara hämta min plånbok som jag glömde där förra helgen men eftersom farmor inte sett stugan på riktigt än så följde hon med oxå fikade vi lite där och gick en liten runda. Pappa fixade till nårra grejer där oxå.

Det är så härligt väder ute! Klarblå himmel och soligt. Det är så fint när man ser krokusar, scilla och vita fält med vitsippor överallt. Häromdan när jag var ute med Sammie gick vi förbi ett ställe med massa vitsippor. Plötsligt kände jag bara att jag var tvungen att plocka en liten bukett som jag skulle ha på mitt rum. Det stället är bra för där är "peppar peppar" inga spindlar. Inte så många iaf å inte så stora som det är på ett annat ställe vi alltid plockade vitsippor på när jag var liten. El ja..eftersom det är många och stora spindlar där så plockade inte jag men jag stod och tittade på.

När jag var inlagd nu sist så var det jättefint väder ute och jag hade för hög tillsynsgrad för att få gå ut så jag fick nöja mig med att titta på vårvädret genom fönstret. Iaf så började jag tänka på en sång som vi sjöng på skolavslutningen i 4an. Väcker härliga minnen från skoltiden. Spänningen och längtan inför sommarlovet. Hur man hade nedräkning till skolavslutningen och hur det rös i hela kroppen när dagen äntligen kom. Det var tider det! =)

Vårfunderingar
Mörk och lång var vintern ibland,
lampan tänd hela dagen.
Hakan stöder jag tungt i min hand,
killar mig trött under kragen.

Jag drömmer att jag är på mitt land
och hoppar i hö’t på logen.
Jag solar mig på badstrandens sand
och strövar omkring i skogen.

Vårens vindar lockar och drar
genom klassrumets fönster.
Runt i luften solkatter far,
fastnar som dammiga mönster.

I stan är rök och asfalt och hus
som kväver allt liv på marken.
Jag längtar efter grönska och ljus
och lukten från kådan i barken.

Bara tår och fransiga jeans,
skjortan fladdrar för vinden.
Luffa vill jag så länge jag finns
smutsig och solbränd om kinden.

På fälten bönder plöjer och sår.
Det växer och gror i jorden,
och skörden bärgas år efter år,
så männskor får mat på borden.


/ Sandra

0 kommentarer: