måndag 12 april 2010

16 år...

För 16 år sen var jag, mamma och Alle ute och skulle plocka vitsippor och tussilago till pappas 35årsdag. Jag var 5år och cyklade och Alle låg i barnvagnen. När vi är i korsningen 50m hemifrån skulle jag se om jag kunde starta i 3ans växel. Jag kunde inte...Ist ramlade jag mitt i vägen och lyckades trassla in mig i cykeln så mamma kunde knappt resa mig upp. Jag minns att det första jag gjorde var att se om det kom nån bil. Sen när mamma kom för att hjälpa mig upp började jag gallskrika. Vi lyckades ta oss hem men fick åka till akuten. Där visade det sig att överarmsbenet var helt av. Eftersom det går stora blodkärl i överarmen så blev jag inlagd och de tog pulsen på mig var 15min. Men mitt största problem var ändå att jag inte skulle vara hemma på pappas födelsedag som var dagen efter, jag skulle ju inte kunna komma och sjunga för honom och ge han frukost på sängen!

Nu 16 år senare sitter jag i min säng på ett annat sjukhus i en annan stad och skriver på min rumskompis dator. Ist för att vara ute och leta efter vitsippor och tussilago och titta på alla andra blommor som tittar upp får jag nöja mig med att sitta bakom ett fönster och titta ut på allt. Har utsikt över en park som är väldigt vacker på sommaren. Kan se att löven börjar slå ut på träden.

Idag ska jag på läkarbesök på NP i Ljungby kl 13. Sa att jag ville va hemma på pappa och mormors födelsedag så de har sagt att om jag inte blir utskriven så får jag iaf permission. Jag kan få sån permission oxå som varar till en speciell dag och om jag känner att jag behöver komma in så får jag det annars så behöver jag inte komma tillbax för utskrivningssamtal utan det räcker att jag pratar med personalen på telefon. Sån permis hade jag i flera veckor i somras men jag hade telefonkontakt med avd varje dag. Jag slipper komma till avd bara för utskrivningssamtal eftersom jag har så långt hit.
Har fått personalen till att ringa serviceresor åt mig så jag kan komma till Ljungby. Jag vill inte ringa själv för det tar sån himla tid för det första och sitta i telefonkö och sen ställer de alltid frågor som bara personalen kan svara på så jag fattar inte varför de ens ber mig att ringa själv.
Ska träffa avdläkaren om 2 min nu...

/ Sandra

0 kommentarer: