fredag 24 december 2010

Julafton

Vi har som tradition att äta lite julmat på morronen och så blev det i år oxå. Enda skillnaden va att Alle inte var med. Han hade tydligt sagt ifrån igår att "väck mig inte imån" så han fick sova vidare. Det blev fart på Sammie när han fick sin paket från paketkalendern. En isbjörn me tomteluva fick han. Sa till han att ikväll skulle han få öppna fler när tomten kommer. När mamma gick ut i snickebon upptäckte hon att pappas idé om att vattnet som sprutat ut från hydroforen inte runnit ner i golvbrunnen i garaget utan ist runnit baklänges och ut i snickebon. Det stod 2cm vatten över golvet. En tank på 70-80 liter hade tömts... Så de va bara att börja torka...Som tur är hade det inte runnit ner i de områdena som vattenskadats tidigare men de va bara 10cm ifrån!
Ringde och önskade min goseanna på PIVA god jul. Hon skulle jobba tills på kvällen nån gång. Saknar henne så himla mycket! Vill träffa henne, men inte på PIVA har vi bestämt...
Jag fixade lite på mitt rum innan vi åkte till mormor och morfar. Skulle va där kl 12 och åta lutfisk som vanligt. Kusinerna va där oxå =) Va jätteroligt att träffa Jon! Har inte sett han på aslänge! Efter vi hade ätit så satt vi å pratade. Ida fick en julklapp av mig. Sen åt vi ostkaka.

Efter det var det dags för mig att åka å tomta hos Pia =) Hittade en tomte grå stickad tröja som ja hade. Hade ett par svarta Pumamjukisbyxor oxå. "Det står puma på tomtens bak" sa mamma. Cool tomte sa ja =) Hade nåt skägg på mig för att ansiktet inte skulle synas och en lång tomteluva. De va jättekul att tomta. Barnens kusiner va där oxå och deras fam + mormor och morfar så de va ett trevligt litet gäng. Fråga om Meva vält julgranen än men de hade hon inte. Lugn de kommer svara ja. Faktiskt var hon väldigt lugn, inte alls så mevig som hon brukar va (studsig och allt annat som hon har för sig). Fast när ja skulle ge henne en julklapp var hon mer intresserad av att komma upp i mitt knä än paketen i sig. Tyvärr fick jag meddela Rasmus att dockorna var slut i år och Simon att det inte fanns nårra rosa bikinis med spindelmannen på. Sa till Svante att han hade vatt busig detta året och att han stod med på tomtens busiglista. Han stod precis på gränsen till att få nårra juklappar. Berättade att tomtenissarna har koll alltid, de finns överallt och ser en via satellitbilder uppe på Nordpolen.
Efter tomtandet kom pappa å hämtade mig. Började gå hemåt men de va inte lätt. Hade fått två presenter av barnen och hade käpp och lykta oxå men de gick ändå. Kom hem lagom till Kalle Anka. Hade suttit och gjort upp planer på eakt hur jag skulle göra om jag höll på att somna men det lyckades inte endå. Vi fikade och sen lutade jag mig tillbaks och minns att jag inte tyckte de spela så stor roll om jag somna el inte. För då skulle ja iaf va pigg senare på kvällen. Men när ja vakna igen tyckte ja ändå att de va dumt att ja somna.

Efter Kalle kom mormor och morfar. Vi satte oss ner och prata. Helt plötsligt knacka de på dörren. Tomten! =) Sammie var snabbt framme och skulle kolla vem det var. Han hade en jättefin tomtedräkt på sig. Men...trodde de skulle va Ronny men de var de inte de va Joachim! Alles önskan detta året var att det inte skulle komma nån tomte och så kommer Joachim! Ja trodde han skulle dö asså. När paketerna var utdelade så sa jag att jag tyckte att Alle skulle sitta i tomtens knä. Men de gick han inte me på ;) Frågade tomten oxå hur de kunde komma sig att de säger att alla saker är gjorda på Nordpolen men det står "made in Taiwan" på allt...Men de va tomtens hemlighet fick ja till svar.

Sen fortsatte vi att dela ut paket när tomten gått. Sammie sprang mellan storarummet och sin korg hela tiden. När han fick ett paket sprang han först till dörren. Då ropa vi "korgen" och så sprang han vidare dit. Sen när han öppnat så kom han tillbax och ville ha en ny paket. Det bästa med julen är att se husdjur och barn med paketer. När vi öppnar paketen gör vi så att en öppnar ett paket så de andra ser och sen är de nästas tur att öppna ett. På det viset så ser alla vad man får och av vem. När allt var öppnat skulle jag och mamma in och tomta hos grannarna. Deras barnbarn är 5, 9, 16 och 19 år så de är väldigt kul att tomta hos dem. Precis innan vi gick såg pappa att jag glömt öppna nårra av mina paket. Hade lagt dem på ett annat ställe och glömt bort de.
Det är varmt med tomteklädera ute så inne va ett under att man inte smälte. Hade dubbla luvor oxå för att dölja ansiktet. Skägget stack i ögonen så jag knappt såg nåt och den ena tomteluvan höll på att ramla av. När vi gick så upptäckte jag att den suttit så långt bak att hela luggen syntes och när vi kom ut så ramla den av. Ja å mamma pratade mycket om Moa sett att det var vi el inte. Hon är för himla klurig den ungen så man vet aldrig med henne lixom.
När vi kom hem igen så öppnade jag mina sista paket och mamma hjälpte pappa med det sista med maten. Sen åt ja alldeles för mycket. Som vanligt. Efter maten så försvann Alle upp på sitt rum, han hade fått ett spel til PS3 som han ville prova. Vi andra satte oss i soffan och tittade på TV och höll på med våra julklappar. Sen var det dags för ris a la malta. Fattar inte varför man äter så himla mycket när man är proppmätt...
När mormor och morfar åkt hem fortsatte jag, mamma å pappa att titta på TV. El ja..sov till TVn..=P
Var en jättebra dag. Mysig och rolig. Fick bla ett fadderbarn i Indien, mikro, brödrost, soda streamer, pyjamas, choklad, pengar till en lampa som jag tittat ut, en bok och pysselsaker. Man har ju så himla dåligt minne att det är skamligt..

God Jul!

/ Sandra

0 kommentarer: