tisdag 21 december 2010

Kul å mysig sjukgymnastik

Idag var ja vatt sista gången i hela mitt liv på Markaryds vårdcentral som patient. Hoppas jag. Var hos Ulrika. Hon såg riktigt trött ut när jag kom. Fråga om vi skulle va ute el inne. Ville ut å gå. Hon tyckte att vi skulle gå in till stan ist för att gå runt sjön. Stan..byahålan menar du..=p Iaf gick vi dit och titta på klänning till henne som hon skulle ha till jul. "Dehär är ju inte sjukgymnastik Sandra..."De är de visst! Sjukgymnastik för själen och så tränas benet samtidigt!" Vi var först på Lindbergs, sen Hans o hennes. Sa att vi skulle in på Ayodas oxå och när vi va påväg dit så mötte vi mamma. Inne på Ayodas hitta ja en klänning till henne direkt. Vi la undan den så att hon kunde prova sen. Sen var de dags att gå tillbax till VC. Hade så mysigt. Blev en bra avslutning på sjukgymnastiken. Fick en jättekram. "Nu är ja inte trött längre, har inte ont i ryggen och så har ja hittat en klänning till jul, tack!". Kul att hjälpa dig!
Sen va ja uppe hos Ann och gav henne en ängel för att hon alltid är så snäll mot mig och har hjälpt mig mycket. Hon blev jätteglad =)

När vi kom hem så hade ja jättedåligt samvete för att ja inte gjort nåt vettigt. Tyckte de va så skönt att mamma sa att ja fick vila en stund. Asså..ja får väl vila om ja vill men kan inte tillåta mig det för att ja borde göra en massa andra saker så därför kändes de så bra att mamma sa att ja fick för då kunde ja göra de utan att känna mig pressad. Sov i nårra timmar men va jättetrött när ja vakna oxå. Begriper inte varför, tog visserligen mitt kortison lite senare idag men då brukar ja va piggare på kvällen å de har ja inte vatt. Ingar å Lasse kom in me en julblomma. Sen när vi satt å prata så höll ja på å somna.

Skulle gjort julgodis idag men palla inte efter att de vatt hos oss så vi ska göra de imån ist. Ska inte säg för mycket men ja kanske gör nåt imån på förmiddan. Har lovat att baka en toscakaka iaf men får se...

Somna nästan när vi titta på TV. Fattar inte varför ja är sånhär, va likadant förra julen även fast ja tatt mitt kortison som ja skulle. De är kortisontrött ja är oxå, de är inte alls den vanliga tröttheten som man kan styra över. Himla jobbig är den iaf.

Igår va ja o mamma på vårdplanering med Ljungby kommun. De bestämdes va ja ska ha hjälp me när ja flyttat å gjorde upp ett preliminärt schema. AL va me som psykkontakt. De va bra för hon kom på vissa saker som inte ja tänkte på att fråga.

De bestämde att de inte skulle ha mina mediciner och vassa pysselsaker inlåst i medicinskåpen i min lägenhet utan de skulle va inlåst hos dem ist så att ja inte fick för mig att bryta upp skåpen. Suck, hur visste de att ja tänkte göra de..? =P
Vi bestämde vilka vassa saker de skulle låsa in och när ja får använda dem. Mamma sa att de har mina vassa pysselsaker som sax, pincett å passare. Sen va de nåt om ja skulle få pyssla hemma el bara på aktivitetsverkstan där de är personal med pga de vassa sakerna. Mamma sa att ja skulle få göra de hemma eftersom ja har så mycket saker. "Ja hon kommer ha halva lägenheten full av saker" Ehh..ja pysselsaker då, inte vassa saker, la sa ja på skämt. Alla skratta och ja tänkte typ "ni skulle bara veta vad som finns i gömmorna..."

Efter mötet gick ja å AL till 11. Prata lite om hur mötet va å mina nyårsplaner. Har vatt väldigt orolig inför de för ja har inte vetat va ja skulle göra. Hade planerat en massa dumma saker för att slippa. AL tyckte inte de va så himla bra.

När ja kom till lägenheten sen så hade pappa å Sammie inte kommit för de sto i kö på E4 å hade gjort de i 1h. Men när de hade kommit så kom faster förbi av en slump. Kul å visa henne lägenheten. Hon hjälpte till att bära in soffan å de andra sakerna. När vi sen skulle sätta ihop soffan saknades 2 ben. Men den va jättesnygg iaf!

När vi titta igenom flyttkartongerna efter nårra böcker så undra ja varför ja hade en massa böcker om bygg. Sen hitta ja nåt pinsamt och sen såg ja att de inte va mina saker utan Jons =P
Vi fick upp hissgardinen oxå efter många försök. Att de skulle till en man för att klara de =P

Påväg hem igen så ringer min underbara Jenny. Pratar jättelänge och bestämmer att ja ska komma ner till henne i Lund på nyår. Blev så himla glad! En massa ångest å oro försvann. Senare på kvällen ringde fina Johanna. Mysigt att prata me henne. Prata i över 1,5h! Längre än mig å Jenny tom. Prata me henne ikv oxå =) En av alla fina SHEDO-vänner <3

En annan som ja prata me igår va min underbara älskade ANNA. Ringde till PIVA igen, visste att hon skulle jobba idag om hon inte fortf va sjuk. Micke svara å sa att han inte visste om ja kunde prata me henne men de gick. Hon vill alltid prata me mig sa hon =) Vi prata rätt länge. Blev glad att hon tog sig tid till de. Hon skulle jobba både jul å nyår. Som vanligt. Va skönt att höra att allt va bra me hennes vovvar. Blev orolig att hon vatt hemma pga att nån av dem va sjuka. Hon sa att ja inte skulle göra nåt dumt på nyår. När ja berätta att de satt högfungerande Asperger på mig som en arbetsdiagnos blev hon inte så glad. "Du vet va vi har pratat om, bara för att de säger de så behöver du inte leva upp till det. Det står så mycket skit i din journal att mindre än hälften vore nog. Jag tror inte att du har det för du har förändrats sen de började prata om att du har en NP-diagnos" Ja jotack ja vet. Ja har börjat ifrågasätta allt ja gör om de är rätt el fel.
Älskade Anna. När ja vakna var ja jätteledsen men efter att ha pratat me dig så kändes allt mycket bättre. Du är bäst i världen, hoppas att mitt lilla paket kommit fram till dig <3

Nu ska ja nana, är jättetrött!
Gonatt på er!

/ Sandra

0 kommentarer: