fredag 26 mars 2010

Femte skiddagen

Idag bestämde vi att pappa, Conny och Johan skulle åka en svart backe som gick från toppen enda ner i dalen och sen skulle de ringa oss andra så skulle vi möta upp dem. När de åkt upp i stolliften upptäckte de dock att transportliften upp till toppen var avstängd pga att dimman var så tät så de åkte hem och hämtade oss andra ist. Ida och Karl-Oscar hade hyrt snowoard och var redan uppe och åkte. Johan hade hyrt telemarkskidor hela dagen så han kom hem och bytte till dem. Jag frågade han hur han ens kom på tanken att hyra telemark. ”Äh de ser gött ut” säger han på sitt typiska Johansätt. Han är rena naturbegåvningen när det gäller sånna saker så han klarade självklart att åka telemark på direkten. Han var riktigt, riktigt duktig! =) Jag frågade hur det kändes. ”Ja de känns ju klart bättre än när jag snurrar runt på en snowboard” säger han då. Fattar inte vart han får alla sina kommentarer ifrån. Men han tyckte det var lite ostabilt när han ”gick ner på knä”. Men…Idag ville den jäkla smärtan retas med mig så jag hade kräkont. Fick stanna ofta och ta av mig skidorna för att slippa belasta benen. Blev så arg och lessen. När vi äntligen kom ner till liften så var mamma, Alle och Catarina där men då ville jag inte åka mer. Det gick bara inte det gjorde för ont. Jag var jättetjurig och satte mig och vilade. Alla utom pappa åkte upp med liften och pappa frågade om vi skulle gå hem el om vi skulle ta och dricka lite kaffe/chokladmjölk på cafet som är precis vid liften men jag svarade inte. Jag ville ingenting. Hade sån ångest, var så arg och lessen och avskydde mig själv så himla mycket blandat med en massa självskadetankar. Tyckte bara att jag förstörde för alla när jag inte kunde åka med dem. Tillslut fick pappa mig till att gå hem. Jag var jättenedstämd och samtidigt jättearg för att jag inte kunde få nåt smärtstillande som hjälper mot smärtan nån jäkla gång. Jonas tyckte jag skulle ha denna tabletten jag fick utskriven för att den var inflammationshämmande och att Tramadol var för starkt + att han inte ville skriva ut dem pga att jag hatt sånna problem med att trappa ned dem men jag undrar hur det hade blitt om jag hade fått dem utskrivna bara denna veckan. Undrar om jag hatt lika ont som jag har hatt nu. Om man ska gå efter vad Jonas sagt så borde de hjälpt mer mot smärtan eftersom han tyckte att de var för starka att skriva ut. Men grejen är inte bara det att Tramadol ev var för starka för att jag skulle få dem, Tramadol är ett av de värsta giften de har att erbjuda inom smärtstillandeområdet. Det är lätt att få tag på och är en vanlig drog bland missbrukare. Vet inte om det var en blandning av desperation och självskadetankar jag började tänka på langare och att beställa medicin från utlandet på internet. Än en gång hade smärtan hindrat mig från att göra nåt jag vill, ett enda åk på fm, var så besviken. Visst, utan den värktabletten Jonas skrev ut hade allt vatt värre men iaf. När vi kom hem så gick jag upp och grät i min säng. Pappa kom upp och pratade lite med mig. Han undrade om han kunde göra nåt för mig. Jag sa att jag ville ha två Alvedon även fast jag visste att svaret skulle bli nej. Klockan var 10 och jag hade fått två st kl 8 så det var för tätt. Men pappa hade inte koll på det så jag fick två. Sen låg jag och bölade och hade ångest för att jag hade lurat honom. Jag är väl medveten om att mina levervärden är förhöjda pga överdoser av Alvedon och jag ville inte att pappa skulle få dåligt samvete och tycka att han bidragit till att skada levern ännu mer. Tänkte på gårdagen. Då hade jag bett om att få två Alvedon vid lunchtid. Vanligtvis brukar jag få två på morgonen och två på kvällen men den dagen fick jag på kvällen också. Höll dem länge i handen på kvällen innan jag svalde dem. Tänkte att det mamma inte vet har hon inte ont av. Tänkte likadant nu. Sen på kvällen fick jag två Alvedon till men då brydde jag mig inte om att tänka på levervärdena. Tänkte att bara det inte skulle spela nån roll om jag fick några extra denna veckan.
På eftermiddagen hade jag smörjt in benet med tigerbalsam. Hade hatt hästliniment tidigare i veckan men tänkte se om det var nån skillnad. Jag vet inte om det var nån skillnad, jag var bara så glad att jag kunde åka hela em. Vi åkte alla tre familjerna så det var jättemysigt. Jag är väldigt impad över hur duktig Alle är på att åka snowboard asså! Han är hur grym som helst! Han åker off pist och svarta backar och klarar isiga partier hur bra som helst. Han är grym helt enkelt =) Johan, Conny och Catarina åkte över på andra sidan men jag, Alle, mamma och pappa gjorde inte det för att det är så långt hem ifall jag skulle få ont igen. Vi hittade nårra backar som vi inte åkt innan.
Vår traditionella after ski hade vi hos oss. Idag hade vi marängsviss. Mums!
Ikväll hade vi tacokväll alla tre familjerna inne hos Ohlssons. Mysigt=) Efter vi hade ätit gick vi bort till pulkabacken. Karl-Oscar och Martin hade med sig en varsin pulka och så gjorde vi nåt försök att åka på en vanlig plastpåse men det gick inte så bra. Vi hade pulkarace och tävlade mot varann. Sammie, Bamse och Lucas sprang efter oss när vi åkte pulka och sen hade de race upp för backen igen. Tänk om man hade kunnat ta sig upp med deras fart =P Det såg jättekul ut när Sammie sprang upp för backen och lille Lucas gjorde allt för att springa i samma takt som han. När vi skulle gå hem igen höll Karl-Oscar och Sammie på att bli påkörda av en pistmaskin. Vi skulle gå genom en tunnel och Karl-Oscar och Sammie var först och helt plötsligt kom pistmaskinen körande som från ingenstans. Den hördes inte utan dök bara upp. Som tur var vände Karl-Oscar och började springa tillbaks genom tunneln och då sprang Sammie efter så de klarade sig. När vi kom hem till stugan var alla jättetrötta men vi tittade på Maria Wern Främmande fågel på TV. Det var inte så lång tid kvar men jag ville titta på det. Sen somnade alla gott.


/ Sandra

0 kommentarer: