måndag 28 december 2009

Jul jul strålande jul

Ja det har verkligen vatt en strålande jul!
På julafton var vi o faster med familj hemma hos farmor o doppa i grytan. Johanna hade sin snart 9v gamla valp med sig. SÅ söt!!! Lilla Kilala. Trodde aldrg att jag skulle lära mig säga det men det funkar. Efter maten åkte vi hem så vi såg Kalle Anka hemma. Lite innan det var slut kom mormor och morfar. Sen kom... TOMTEN! Sammie skällde inte på han i år heller, han har lärt sig. Tyvärr missa farmor tomten men huvudsaken var att hon kom sen. Då fortsatte jag och Alexander att dela ut julklapparna. Tydligen har jag vatt snäll i år för jag fick massor av julklappar =)

För att lättare kunna se vem som fick vad av vem när vi öppnar paketen gör vi så att en person börjar med att säg vem han/hon fick paketet av o öppnar det sen. Sen är det nästa persons tur oxå går det runt så.

Julklappsöppningen var mysig. Det var många JAAA! Åh va fin! och mycket skratt. Farmor, mormor och morfar fick en tändare för farmor går runt å bränner upp ett paket tändstickor varje gång hon ska tända ljus å morfar köper sånna tändare för 10kr som inte är påfyllbara å de funkar inte heller för den delen. Iaf så öppna morfar å farmor paketen de låg i samtigit. När de öppnat det höll båda tändaren upp o ner och ingen visste vad det var för nåt. Jösses vad vi skratta åt dem! =)

Efter vi öppnat alla julklappar var det dags för julmat. Mums! =) Fast det dumma är att man äter alldeles för mycket oavsett hur lite man tar. Men det är ju det, man ska smaka av allt osv å helt plötsligt har man ätit lika mycket som man gör på en vecka i vanliga fall.

Jag minns den julen vi hade gjort upp i förväg om vad och hur mycket jag skulle äta när det var matdags. Minns att jag tyckte att om jag var tvungen att ta alla de där sakerna så skulle 1/4 köttbulle räcka. I år ser jag ut som en köttbulle...Inget av det var/är kul men jag undrar vad som var värst egentligen. Många gånger ser jag att jag hellre är som jag var då än att vara så som jag är nu. Även fast det är det där nedrans kortisonet som gör att jag rullar fram så avskyr jag att se ut såhär!

När vi hade ätit så satt vi o pratade, tittade på våra julklappar och åt julgodis. I bakgrunden var nån julkonsert på TV igång. Sammie var helt utslagen. Han somna som en stock mitt i julklappsutdelningen och sov i princip resten av kvällen. Det blev mycket mentalt för honom. Han har några paktet kvar den rackarn. Den som spar han har. Det hade blitt för mycket godis för honom om han öppnat alla paket å han blir lika glad om han får nåt paket då och då.

När vi hade tryckt ner en massa julgodis å pratat en bra stund var det dags för ris a la malta med saftsås. Gott gott! =) Det är så kul att sitta o lyssna på de äldre när de pratar. Ingen hör hälften av vad nån säger och det kan komma svar från ingenstans el ett helknäppt svar på nån fråga. Men det är mysigt att sitta å lyssna på hur de hade det när de var små el i min o Alles ålder och allt vad de har gjort under åren. Det är nåt jag tar vara på.

Farmor, mormor och morfar, jag älskar er! <3

Efter yttligare en pratstund begav sig farmor, mormor och morfar hemåt. Sen låg vi å halvsov i soffan och tittade på nån film.

Ännu en lyckad julafton! Och i år var det 21 år sen jag kom till Sverige. På den tiden var jag 6mån, vägde 5kg och kom i en vit dress med luva.



Första mötet med mamma och pappa.



På juldagen tog vi det bara lugnt och pysslade lite med våra julklappar. På morgonen tittade jag på Polarexpressen. Jag och mamma började lägga pusslet hon fick av mig. Motivet är en familjebild från när vi var i Hafjell 2007. Pusslet blir ganska stort oxå är det 1000 bitar. Aldrig kunde jag tänka mig att det blev så mycket vita bitar =P


Tur hade vi oxå med vädret. Det regnade...Mycket av snön försvann, bla den som vatt på träden. Men vi fick iaf en vit julafton och en jättefin tid fram till dess! =)

På annandagen var vi o farmor hos faster o hennes familj. Tessan var oxå där. Kul å träffa henne igen, det var ett tag sen. =) Lilla Kilala var där oxå. Hon är så himla söt! Efter all mat när Johanna o Tessan åkt hem till Johanna så tittade jag o Alle på Harry Potter och Hemligheternas kammare.
När vi kom hem tittade vi på en Johan Falk Leo Gaut.

Det är nåt inbyggt i mig. Jag kommer inte överns med söndagar! Kände bara hur kasst jag mådde igår. Även fast jag inte kännt den där speciella glädjen, spänningen och förväntan som jag alltid gjort innan när det var jul så insåg jag ändå hur bra jag mått. Jag tänkte många gånger "varför trasslar jag till det så ibland? Hur kan jag vilja sova bort livet? Livet är ju härligt! Jag vill inte missa det! Jag ska kämpa allt vad jag kan, jag ska bli frisk! Och det kan väl inte va så svårt att bli om allt är såhär, nej det kommer att gå snabbt!" Men helt plötsligt var jag tillbaks på ruta 1 igen där jag befunnit mig nu ett himla bra tag. Tänkte att det var 5e söndagen i rad som jag bara avskydde mig själv för att jag inte klarade av nåt. Fick dumma tankar å tankarna på hur bra julen vatt gjorde det ännu värre.
Vi tittade på Johan Falk National Target på kvällen. Jag kände migg kass och halvsov.

Idag har inte vatt nån höjdardag heller. Skulle va på dagsakrivitet på Södergård 10.30 å träffa Pia o vovvarna. Men det blev inte så..... Fick dumma tankar o kunde inte stå emot. Pia skjutsa mig till vårdcentralen. Fick en himla kompetent kirurg. Hon sydde på ett sätt som hon sa va ovanligt. Hon klippte inte av tråden efter varje stygn utan "nästade" ihop såren så det blev som ett broderi. Personalen tvingade mig att ringa 24. Sa att de kan läsa i min journal vad som hänt men jag skulle tydligen prata med dem för att komma på bättre tankar. Men det gjorde jag inte ändå. Sen kom mamma å hämta mig. Pia hade ringt efter henne å sjuksköterskan oxå. Sen dess har jag sovit o avskytt mig själv genom märg och ben när jag vatt vaken.

Ikväll är det raketuppvisning vid Jetesjön. Pappa ska dit o titta. Vet inte om jag ska följa med.
Är så arg på mig själv så det finns inte! Fick nån slags panikkänsla som jag inte klarade att stå emot. Försökte länge, länge men det gick inte. Jag har sagt att jag inte ska till PIVA mer i år. Inte för att jag planerar att jag ska dit nästa år men när personalen säger "åh! Kan du inte ta med dig kort och visa nästa gång?!" o liknande saker så känns det som om att jag har en bit kvar innan jag kan säg hejdå till PIVA. En liknande känsla kom på morronen. "Detta blir sista gången för i år" Sen en häftig impuls oxå var det gjort....35 blev det...MÖG!

Känner mig så misslyckad! Många vet om att jag tillverkar kort och att jag även säljer dem. Nu till jul så har jag haft många beställningar och så sålde jag på julsklyltningen oxå. Men jag har inte skickat ett enda julkort själv! Så himla kasst! Visserligen skickade jag en himlens massa sms på julafton å önskade folk god jul men visst förväntar man sig ett kort från en kortmakare...Så..Förlåt alla! Jag har inte hunnit...Pappa gav mig idén att skicka nyårskort ist och det har jag tillverkat nårra men inte skrivit dem. Vill känna att kortmakeriet är en rolig hobby och vill därför inte sitta och göra en massa kort bara för att det måste göras. Då väntar jag hellre nån dag med att skicka dem så att de kommer iväg med en hälsning från mitt hjärta.

Många har sagt till mig att jag borde sälja kort på internet å de har sagt att ja får ha en låda med kort på 2 ställen i byn. En i en affär å en i en frisörsalong. =) Tänkte att jag kunde visa upp nårra julkort jag gjort. Bilderna är inte de bästa men hoppas det går att se hyfsat iaf.


















Jag visar mer en annan gång. Jag har lovat att kortförsäljningen att lägga upp bilder på mina kort på min blog får bli 2010 projekt.
God fortsättning på er alla!
/ Sandra

0 kommentarer: