lördag 3 mars 2012

Stockholm

I torsdes åkte ja å mamma till Stockholm för att titta på Dirty dancing =) Vi tog bussen till Hässleholm på morronen å sen tåget till Stockholm. Va ett snabbtåg så de tog bara 4h. Va lite läskigt å gå på tåget men väl på så gick de bra. Sov lite å löste lite korsord. Vi bodde på samma hotell som vi bodde på när vi va å titta på Mamma Mia 2006. Ett riktigt fint hotell. När vi kom till rummet lukta de jättemycket rök. Verkligen jättemycket. Men vi brydde inte oss så om de men mamma nämde de ändå när vi va ett annat ärende i receptionen å direkt så sa de att vi fick ett nytt rum. Vi blev dessutom uppgraderade och fick ett jättestort familje rum me bäddsoffa, dubbelsäng å hela köret =) Vi bodde jättecentralt. Hotell Scandic Sergel Plaza mitt vid Sergels torg. Vi gick till Chinateatern för att se hur lång tid de skulle ta å gå dit. Tog bara 10min. Vi fikade i gamla stan. Våffla =) När vi gick uppe vid slottet så kom en militär fram å sa att de va vaktombyte å att vi skulle gå åt sidan. Såg en fin bil komma körandes å den som körde va prins Carl Philip!!!! =) Va en snygg porsche i miljonklassen.
Sen gick vi till hotellet å vila lite. Båda hade ont. Ja somnade lite. Sen gjorde vi oss i ordning å gick å åt på ett mysigt litet fik. Ja åt lasagne å mamma varm macka. Va jättegott. Å efter de va de äntligen dags för Dirty dancing! =) Hade toppenbra platser. Musikalen va verkligen jättebra! De hade fångat upp alla starka scener från filmen så man kunde hela tiden referera till den. 2,5h toppenunderhållning. När vi kom tillbaka till hotellet titta vi lite på tv å sen la vi oss.

Fred
Tog de lugnt på morronen. Vi va inte nere å åt frukost förrän 8.30. Kom ihåg från förra gången att deras frukost va supergod. Först börja vi me ägg å bacon, sen bröd, frukt å yoghurt å sist pannkaka. Mums! Sen chilla vi lite på rummet innan vi checka ut vid 11. Gick i stan sen å shoppa lite. Satt å titta på folk i underbart väder i Kungsträdgården å gick i Gamla stan. När vi gick i gamla stan va de nån som titta väldigt mycket på mamma, precis som att han kände henne. Så va de nog inte för de va den gamle stadsministern Ingvar Karlsson. Men de fatta inte ja. Ja tyckte de va bra att ja visste att de inte va Olof Palme iaf när mamma sa att de va den gamle stadsministern. Göran Persson såg ja ju att de inte va.
Vid 16 tiden gick vi tebax till hotellet och hämta våra väskor. Sen gick vi å åt. Skulle ätit pizza men blev annat. Ja åt älgfärsbiff me potatisstomp å mamma nån skaldjursgryta. Sen gick vi till centralen å vänta på tåget. De skulle gå 18.14 så vi satt ca 1h å titta på folk. De är rätt underhållande. Fick bra platser på tåget. Nära bistron. När tåget rulla in på perrongen fick ja en grym obehagskänsla å rös i hela kroppen. Såg hemska bilder framför mig. Skrynda mig å stiga på för att de skulle gå över å de gjorde de. När vi satt å vänta på tåget så va ja jättetrött men när vi väl kom på tåget så va ja inte de. Hemresan gick snabbt. När vi kom till Alvesta fick ja flashbacks från när ja åkte till Hannas begravning. Av en slump lyssna ja på samma låtar som ja lyssna mycket på en period när begravningen va. Va glad att de va mörkt ute så ja inte såg nåt. Rös i hela kroppen å hade en obehaglig känsla i magen. Fick otrevliga bilder i huvet. När vi kom till Hässleholm fick vi vänta 30min innan bussen kom men de gick rätt snabbt. När vi kom på bussen va där ett rätt trevligt gäng. De prata me varann hela tiden. I Vankiva skriker den ene "Stanna för helvete! Här bor ju jag!" Lät så himla kul. Vi skratta å sa att är de så man ska göra för att stanna bussen. Chaffisen blev lite sur å sa att man skulle trycka på knappen om man ville av. =P Vi skulle va hemma 23.28 men va hemma 10min tidigare. Hoppas de inte va nån som missa bussen pga de...Sammie blev glad när vi kom. Pappa satt å sov i soffan. Oväntat =P

Tack mamma för en jättemysig resa!

Idag har vi vatt ute i stugan. Förra helgen gjorde mamma å pappa vid golvet där. De hade blitt jättefint! Rummet blev större. Ja å mamma satt å sola på altandecket. Ja satt i bara tröjan. Somna till en stund. Sen gick ja å mamma en promenad me Sammie. Gick vid havet. Va så himla fint me alla isberg.
Va å lämna kort som mormor beställt sen, hon blev jättenöjd =)

Ikväll är de melodifestivalen som gäller. Christer Sjögren ska ut!!! Pensionärsmusik...Gillar Youngblood och Timoteij.