måndag 9 april 2012

Kaosdagar

Månd 26/3
Va på snicken på fm. Är där bara 2h men tycker alltid att de känns som en evighet.
Mådde inte alls bra. Blev nårra hack i armen å ett x antal tabletter. De blödde mycket så va tvungen å gå till vc för att få de sytt. Där tyckte de att ja va slö å konstig så de fick ur mig att ja tatt tabletter. De körde mig till akuten. När de va dags å sätta nål i armen så gick de som vanligt inte. De sa att de skulle hämta nån som va duktig på å sticka å nämnde en som ja avskyr. Hoppades på att de inte va hon. Men de blev så. Men – hon va riktigt snäll å trevlig denna gången! Blev alldeles paff. När läkaren kom så sa ja att om ja måste bli inlagd vill ja till HIA. Men så blev de inte. De blev IVA ist. Låg ensam på en hel avd. De låg en gubbe på uppvaket. Hade vak hela tiden fast ja mest sov. Men sen när de blev kväll å dags att sova på riktigt så kunde ja inte de. Låg å räkna timmarna. Så himla segt! Bad att få min iPod så ja kunde lyssna på lite avslappnande musik. Men de hjälpte inte. Prata lite me ssk ibland å sa att ja va rädd för att polisen skulle komma och låsa in mig i Växjö. Hon lovade att de inte skulle hända.

Tisda 27/3
Vid 7 tiden hade ja sovit max 1h totalt. De tog nya prover då. Efter de lyckades ja somna men blev väckt vid 8 när de va frukostdags. Typiskt…Va glad att ja hade min iPod iaf för de batteriet räcker mer än 8h å de hade inte de i mobilen gjort. De kom en ashäftig narkosläkare å prata me mig. Hon undra va de va för en lite grej ja hade. Sa att de va en mp3spelare. Jaha så du har musik i den där? Hur får du in den då å vart sitter batteriet? Hon va rolig att skämta me. Hon sa att de skulle komma från psyk å prata me mig men hon visste inte när. Ja skulle iaf ha kvar mitt dropp till kl 16.
När ja låg där å vänta såg ja en ja kände igen. Från teckenspråket… Ja läser ju tillsammans med gymnasieeleverna å de skulle ut på praktik nu så de va alltså en ifrån min grupp som va där på praktik. De kändes konstigt även fast ja vatt med om de så många gånger förut att träffa nån ja känner när ja är patient. Ja har alltid långärmat i skolan för att va en ”vanlig” Sandra å inte ”hon som skadar sig” så ja Fredrika visste inget om mitt självskadebeteende innan. Men tänkte att de är nog inte så lätt för henne heller så ja sa hej till henne å börja småprata lite. De kändes bra. Men de kändes ändå konstigt. Andra dagen på hennes praktik möter hon mig när ja tatt en allvarlig överdos…
Bad om att få en tv sen så ja kunde fördriva tiden lite. Börja titta på Emil å griseknoen. Sen kom AL å Nickola som ja träffa förra gången ja gjorde likadant. Han sa att han inte tänkte spela hjälte å skicka hem mig eftersom ja tatt en överdos till förra gången han skrev hem mig. Alltså skulle ja till Växjö. Vägrade pga rädslan att hamna på 24 å för att ja ville va hemma. Så de blev vårdintyg. Sen va de middag å efter de kom AL tebax å prata lite. Sussi va gullig å kom upp me lite saker till mig som ja skulle ha me till Växjö. Hon stanna å prata en bra stund. Börja gråta när hon skulle gå igen.
Titta klart på Emil å sen börja ja titta på Nalle Puh. Sen kom polisen å hämta mig. Blev jätterädd. De va 2 manliga muskulösa killar som kom. Fast de va otäcka så va de snälla. De blev stafettkörning så ja fick byta bil efter ett tag. De poliserna sa ingenting. Va rädd för dem. När vi kom till Växjö fick vi sitta å vänta aslänge på att ja skulle få träffa läkaren å när ja väl fick de så blev vi avbrötna mitt i. Hon skrev kvarhållningsbeslut å gav mig övervakningsgrad 3 dvs extravak. Fick sitta länge å vänta innan de kom från PIVA å hämta mig. Såg en där som ja träffat på träningen. Hon sa att hon skulle jobba på psyk i Växjö. Ja trodde hon va skötare men hon va visst läkare.
Fråga vilka som skulle jobba natt å fick reda på att Anna skulle jobba. Blev jätteglad när ja hörde de. Har längtat så efter henne. Satte mig å vänta på att hon skulle komma. Vågade inte tro att hon skulle jobba förrän ja såg henne. Men när ja satt i fåtöljen vid ingången å hörde de klicka till minns ja att ja tänkte ”de bästa som kan hända när ja vänder mig å ser vem de är som kommer är att de är Anna” å de va de! Flög upp från stolen å krama om henne. Tyckte att de hade rapport i en hel evighet. Men när den va slut vid 21.30 så kom Anna å sa att hon kunde ta första vaket med mig även fast de va sagt att en annan skulle ha de. Blev jätteglad. Vi pratade å spela skip-bo. Vi skulle lägga om mina sår också. Uppräckte att de va ett som stygnen släppt som gapade mycket. Mats å en läkare titta på de. De va försent å sy å sen när Mats skulle strippsa de så sa han att de inte gick å att de skulle behöva skära i de för att kunna sy ihop de igen. Men de skulle de inte göra förrän imån. Vid 23 så blev Anna avbytt å ja gick å la mig. Bad Anna att väcka mig å säg hejdå innan hon skulle gå hem men de fick hon inte. Tog ett tag innan ja somna.

Onsd 28/3
Vid 6 kommer de in en skötare å väcker mig å frågar om ja vill ha nåt å dricka. Undrar varför de va nödvändigt…Kunde inte somna om sen förrän de va frukost. Visste att Anna inte skulle komma förrän nästa nästa natt så ja sov mest hela dan. Spela lite skip-bo också. Roselie va min kontaktperson å hon beklagade sig över att hon inte hade haft tid å prata me mig nånting å hoppades på att hinna de dan efter. Fick prata me läkaren. Lars Henell…Han sa att han skulle ta intagningsbeslut för att han inte litade på mig å sa att ja inte fick åka hem. Blev inte så glad eftersom ja gärna ville hem. Sa att ja inte ville ha en 3a å efter lite tjat gick han me på å sänka de till 2s ist.En ATläkare kolla på mitt sår. Hon titta hur mycket de gapade å stripsa ihop de. Roselie brukar inte ha ont av sår men detta tyckte hon va obehagligt… Resten av dan sov ja å läste.

Torsd 29/3
Visste att Anna skulle jobba natt idag så sov så mycket som möjligt på dan för att orka va uppe när hon kom. Roselie fråga om ja ville spela skip-bo me henne å de ville ja gärna. Inte så vanligt att ssk tar sig tid me de. Men när vi skulle göra de så ringde de å sen blev hon upptagen. Lärde däremot en sskelev att spela. Sophia hette hon. Jätterar tjej. Vi prata rätt mycket. Vi spela fram till kvällsmaten. Sen efter de spela ja å Roselie å Lisbeth. Prata me mamma sen å precis när ja kom ut ur telefonhytten kommer Anna! Hon skulle jobba 18-4. Blev jätteglad för man måste gå å lägga sig senast 24 å då skulle ja ha 6h tillsammans me Anna. Medan Anna fick rapport så prata ja me Ida. De blev en jobbigt kväll me mycket tårar å ångest. Men Anna hjälpte mig å vi pratade jättelänge. Vid 24 fick ja mina sista sömntabletter men lyckades inte somna ändå. Vid 2, när Anna gick hem så somna ja. Hon gick hem tidigare för att de va lugnt på avd å för att hon skulle ha ridlektion dan efter.

Fred 30/3
Fick prata me läkaren. Han gick me på att skriva hem mig om ja lovade att tillbringa helgen hos mina föräldrar så de valet va enkelt. Efter middan kom min taxi. Åkte hem till Ljungby, gjorde nåt kort, städade å packade för att senare ta bussen till Markaryd. Va så skönt å komma hem å träffa familjen! Sammie blev jätteglad när han såg mig =) Vi åt tacos å hade myskväll framför tvn sen.

Lörd 31/3
Va taxichaffis åt mamma. Vi va på kyrkogården å ställde dit en blomgrupp på farfars å pappas mormor å morfars gravar. Sen va vi hos Ronny å Anita å lämna lite kläder som de beställt av mig som Mira ska få på sin 1årsdag. Sen va vi påpå blomsterlandet å köpte blommor. Hitta en jättefin krans som ja ska ha på min dörr. Va på nordway store sen å hämta min externa hårddisk som de haft i en hel evighet. När vi kom hem börja vi på ett nytt pussel som ja köpte i Ullared också gjorde ja en paj. På kvällen va Ida å Morgan hos oss. Vi hade jättetrevligt. Åt kalkon å titta på smartare än en femteklassare.

Sönd 1/4
Ja å mamma fortsatte på pusslet. Pappa försökte lura mig å mamma me att de va rådjur utanför fönstret. Mamma kom på att hon blitt lurad precis när hon vände på sig men ja gick inte på de. På em va vi en runda hos farmor å hälsa på. Va kul å träffa henne, de va ett tag sen nu. Sen va de dags för mig att åka hem. Hade inte lurat nån å ville gärna de. Kom på att ja skulle ringa pappa å säg att ja inte kom me bussen för att ja inte hade pengar. Hörde mamma i bakgrunden ”men ja förde ju över pengar i förra veckan å hon fick ju av farmor nu” Sa att ja hade glömt bort de. Sen efter ett tag så ringde pappa å sa att de va ett fult skämt. Hörde mamma jubla i bakgrunden å hon tyckte de va jättebra. Kände mig nöjd =) Orkade inte träna när ja kom hem även fast de hade behövts. Titta på så ska de låta på kvällen.

Månd 2/4
Va på snicken på fm. Drejade en skål till mig själv och en som de ska sälja i affären. Sydde två mössor när ja kom hem. De matcha två par byxor ja sytt innan. Va på xtravaganzaträff på kvällen. Kul å träffa Cilla å de andra.

Tisd 3/4
Inger va hos mig på morronen innan ja skulle till AL. Berätta en sak för AL som ja dratt mig för. Mådde jättedåligt men kändes ändå lite bra efteråt. Men mådde jättedåligt när ja gick hem å hade mycket destruktiva tankar.
Mormor å morfar kom på em å fika. Hade en trevlig stund. Sen hade ja å Lina bestämt att vi skulle åka till Värnamo å fika å gå lite på stan. Men vägen va avstängd så vi sa att vi skulle åka till Halmstad ist så vi hamnade i Växjö ;P Vi gick på stan å fika på coffe house. Hade mysigt. När vi kom hem mådde ja jättedåligt å skada mig allvarligt. Sussi hitta mig å ringde efter en ssk för Inger jobbade inte. Ssk ringde till Växjö å de sa att de inte fick lämna mig ensam. Sussi jobbade kvällen å sluta egentligen vid 21 men eftersom ja inte fick bli lämnad ensam så jobba hon över. Enda till kl 24! Vi satt å spela skip-bo å satt i soffan å myste. Ja somna i hennes knä. När hon väckte mig stod de två poliser å vänta på mig. Den ene åkte ja me förra gången. Packa lite snabbt å sen fick ja följa me dem. De blev stafettkörning denna gången också. Den ena av de två nya poliserna va kvinna å de kändes bättre. Hon va snäll. Fick vänta en stund innan läkaren kom. Hon undersökte min nacke för ja hade ont i den. Sen gick hon å prata me bakjouren. Han kom ut till mig å sa att han inte trodde på att ja skadat mig. Nähä men va bra, då får ja åka hem då alltså? Men de fick ja inte. Fick komma in på PIVA iaf. Roselie jobbade natt. Fick inga mediciner för de va för sent. Kl va 2 på natten. Hoppades på att Anna skulle va där men de va hon inte. Vet att hon pratat om att de va nån som ville byta nätter me henne så de blev väl så.

Onsd 4/4
Sov länge idag också. Hoppades att Anna skulle jobba inatt så ville sova så mycket som möjligt på dan. Ville väldigt gärna hem å trodde nästa att jag skulle få de. Fast de gjorde inte min kontaktperson Jennifer. Jennifer va jätterar. Vi spela lite skip-bo. Fick vänta tills efter 16 innan ja fick prata me läkaren. Han sa att de ja gjort va mycket allvarligt. Sa att ja inte tyckte de. Berätta hur de va ur min synvinkel. Han hade en annan å som vanligt så va de hans version som gällde. Han tog intagningsbeslut å höll kvar mig på tvångsvård för att han inte litade på mig. Som vanligt… Fortsatte sova efter de. Spela lite skip-bo också. Fråga om Anna skulle jobba natten å tyvärr skulle hon inte de. Blev lite lessen. Hade ju sett fram emot å träffa henne så mycket. Läste i tidningen att de va program på tvn som ja ville se från kl 19-23. Gillar mest å sitta vid tvn i lilla dagrummet men de va upptaget så passa på när de va kvällsfika å alla satt å åt. Tog me mig min bok å mina ritsaker så ja hade nåt å göra i pauserna. De kom två andra å satt där en stund också. De va trevliga. Vi prata om vikt bla. En av dem hade en tarmsjukdom som bara 10st i Sverige har. Den gjorde bla att hon inte kunde gå upp i vikt oavsett hur mycket hon åt. Sa att en annan inte ens kan tänka på godis innan ja går upp i vikt pga av mina mediciner. Satt vid tvn hela kvällen. Gamze kom å prata me mig rätt mycket. Hon är jätterar. När nattpersonalen kom så kom Maria å prata lite. Gick å la mig sen.

Torsd 5/4
Sov som vanligt mycket på fm. Mådde inte alls bra. Anna K kom in å sa att hon va min kontaktperson. Hon fick upp mig ur sängen men satt bara tyst å glodde rakt ut i ingentinget. Vid midda sa hon att de va dags för läkarsamtal men nåt gjorde att de blev lite förskjutet. Vi satt å prata lite. Så nämnde hon avd 24. Sa att ja brukar få va på PIVA för att de står i min journal. Sen gick vi in till läkaren. Han sa att han inte tänkte skicka hem mig å att ja skulle ner till 24. Blev jätterädd å lessen å arg å tjurig. Sa att ja blitt lovad å få va på PIVA å undra varför alltid ja måste flyttas. Han sa att de hade skrivit ut många å då svara ja att ja också ville bli utskriven men de fick ja inte. Inte innan helgen iaf. Sa att de ju vet om att ja får mycket självmordstankar där nere. Fick till svar att då höjer de min bevakningsgrad bara. Blev asarg å gick ut från rummet å satte mig i ett hörn på mitt rum me täcket över mig. Anna K kom in å undra hur de va. Sa att ja va lessen för att de inte hållt sitt löfte IGEN. De kom in fler på mitt rum å de ville att ja skulle säg varför ja inte ville till 24. Sa att ja sagt de 5miljoner gånger å att de vet varför. När ja sa att viss personal har vatt elak å att de hänt så mycket tråkigheter där nere så sa de att de skulle prata me personalen å säg att de skulle va snälla mot mig å inte säg elaka saker. Visst de va ju snällt, men är de inte en självklarhet att de inte ska va elaka mot en? Vägra svara på nårra frågor sen. Satt bara å fundera på hur ja skulle lösa situationen. Såg många timmar i bältessängen å tvångsinjektioner framför mig. Hade sån lust att bara komma ner på 24 å slagit sönder en massa tallrikar och skära mig med skärvorna och va så pass jobbig att de slängde ut mig. Men orken räckte inte till. När Giana och Dan kom för att hämta mig följde ja me lugnt å stilla. Bad Anna K att följa me ner. Den första ja ser när ja kom ner va Matilda som ja läste ihop me på sskutbildningen. Hon jobbar på 24. Tveka lite innan ja gick in på avd. Hade tur, fick enkelrum. Nr 10. För mig är de Hannas rum. När ja va på 24 första gången hade Hanna de rummet och ja åkte in å ut på avd som en jojo och under hela tiden hade Hanna de rummet så de är därför ja tycker att de är hennes. De va dessutom första gången ja va på 24 sen Hanna dog å ja tyckte de va jättejobbigt. Men man ska ju se nåt positivt i allt å eftersom Hanna va väldigt mycket på avd så kanske de är rätt ställe att va på för att bearbeta sorgen efter henne. All personal och många patienter vet vem Hanna va och då kan man prata om henne på ett annat sätt än när man pratar med en som inte kände henne.
Va mest inne på mitt rum. Satt tyst och pratade inte när personalen va hos mig. Satt å höll på me min mobil. Först fick ja ha min iPod å hörlurar efter att ha lovat att ja inte skulle försöka hänga mig med dem men sen ändra de sig iaf å sa att ja får den om ja fick lägre bevakningsgrad. Hade 2s för tillfället. Men ja fick ha den om ja satt så personalen såg mig. Tyckte de va synd för ja hade velat ha den på kvällen när ja skulle sova för att komma till ro. Men men… Facebook är så himla segt på min mobil men nu hade ja all tid i världen att vänta på att den skulle ladda sidorna. När vi vatt i behandlingsrummet så såg ja Pauline i matsalen. Gick in å hälsa på henne. Satt sen mest på mitt rum å va lessen. Vid kvällsfikat åt ja nån smörgås, hade inte ätit på hela dan. Börja prata me en annan patient, Stefan. Han va jättetrevlig. De brukar alltid va mest tjejer som är på 24 men nu va där 4 män. Satt vid tvn lite innan ja gick å la mig. De sista ja sa innan ja somna va att ja ville träffa en läkare dan efter. Eftersom de va långfreda å röd dag så fanns de ingen läkare på avd så de skulle bli jourläkaren isf.

Fred 6/4
Vakna när de va frukost. Giana sa att hon ringt jourläkaren å bett att hon skulle komma ner innan hon gick in å börja ronda på PIVA å så blev de. Å ja fick permis! =) Från idag tills på månda kl 20. Blev en lång väntan på att mamma å pappa skulle komma å hämta mig vid 12. Sa hejdå till Pauline, hon blev utskriven. Packa mina saker å Matilda hjälpte mig å lägga om mina sår. Va glad att ja fått perm för Thomas skulle jobba kvällen. Hoppas han jobbat hela helgen så man slipper han sen för han är som en streptokock i ett sår asså. En multiresistent jävel dessutom. Alltså helt dum i huvet. Blev jätteglad när mamma å pappa kom. De hade Sammie me sig =) Hade pratat me Sussie, hon skulle jobba till 13 så om vi skynda oss hem så skulle ja hinna träffa henne så de gjorde vi. När ja packat om lite hemma åkte vi å åt på Max å sen körde vi till Markaryd å lasta in grejor å sen åkte vi till stugan. Åt påskmat å hade myskväll sen. Vi har en soffa som är svängd som en banan. Alltså inte på mitten utan den är olika lång på var sida om svängen el va man ska säg. När mamma ska ha benet i högläge så tar hon upp den långa delen av soffan. Sa att de hade vatt mer praktiskt om de hade vatt de andra benet för då hade hon inte tatt upp så mycket av soffan =P

Lörd 7/4
Sov länge. Gick upp när mormor och morfar kom på besök. Sen va ja å mamma på maxi å handla. Ja fick ett par fina jeans i påskpresent =) De va ett par likadana som mina lyckisbyxor fast ljusa så ny har ja två lyckisar =)
Satt på altanen å läste sen när vi kom hem. Alle kom å så gjorde vi oss i ordning för att gå till fam Ohlsson. Hade en trevlig kväll där me god mat å många skratt. Som vanligt. Eftersom mamma går på kryckor så körde ja henne bort till Ohlssons fast de inte är så långt. Sa att ja tyckte de va alkoholmissbruk att två st måste va nyktra för att hon hoppar på kryckor…

Sönd 8/4
Sov länge. Va uppe å åt frukost me mamma å pappa sen gick ja å la mig igen å sov till 12. Satt ute på altanen sen . Catarina kom bort en runda. Vi gick i skogen me hundarna å sen satt vi å chilla lite på altanen. Pappa Conny å Johan va å spela golf. Sen börja ja å mamma å laga mat. Skulle grilla. Curt å Christina kom förbi en stund å sen när vi åt så kom Mona och Lars-Inge in en snabbis. Sen ikväll har vi tittat på så ska de låta och haft mys framför tvn.

Idag
Va som vanligt uppe å åt frukost med mamma å pappa å gick å la mig sen igen. När ja vakna så packade vi ihop å åkte hem till Markaryd. Ja å mamma la klart pusslet vi börja på förra helgen. Sen satt ja å läste lite innan pappa skjutsade mig tebax till Växjö. Vi va inom lägenheten å packa om lite. Va inne å prata me Sussi också. Har så dåligt samvete gentemot henne så de är sjukt. Kändes bra å prata me henne. Får prata ut ordentligt när ja blir utskriven.
De va jobbigt att komma tebax till avd. Pappa stanna en stund innan han vände hem igen. Krama han länge å stod å vinka på han när han gick ut genom dörren.
Ska få prata me läkaren imån. Hoppas att ja blir utskriven för ja vill verkligen inte va här mer. Om ja inte blir de så vill ja komma hem på freda för då fyller pappa å mormor år. Har inte gjort nårra födelsedagskort till dem. Hade gärna velat de.


/ Sandra

0 kommentarer: