onsdag 25 april 2012

Mer kaos

De känns som om kaosdagarna har vatt väldigt täta nu och blivit allt fler och fler.
Den 16/4 va de dags igen. Blev medvetslös hemma på kvällen. Sussi hitta mig: Krampade en del. Efter 1,5h vakna ja å först då ringde Natalia ambulansen. Kan ju tycka att hon borde gjort de lite tidigare. Hasa iaf mig i till Natalia sen kom ambulansen. Fick följa me dem å kom in på ett rum. Fick dropp, stesolid och betapred iv för de hade fått för sig att ja har Addison. Addison är primär binjurebarkssvikt och jag har sekundär. Fick reda på att ja skulle ha droppet i minst 2h. Va jätteyr å groggy å när ja skulle resa mig så snurra allt bara så de sa att ja fick stanna över natten. De gick bra ett tag. Sen hände en allvarlig sak. Hade inte Katalin och Karolina kommit hade de gått riktigt illa...Katalin sa att hon skulle ringa läkaren så att ja fick komma till psyk. Men läkaren skicka hem mig kl 2 - i en tunn tröja och byxor och foppatofflor när de snöa å va kallt ute. Va så groggy å yr att ja inte orka gå hem även fast de bara är nårra 100m. Vila mig i busskuren vid sjukan nån timme innan ja gick hem. Eftersom ja hade fått kortison så kunde ja inte sova. Satt å kolla film resten av natten.

17/4
Skulle va på vc kl 9 å lämna prover å sen gå direkt upp till AL. De visa sig att ja bara hade 91 i Hb så de kan ju förklara varför ja är trött, yr å har ont i huvet. AL hade träffat min personal på ett möte på morronen å fått veta va som hände på akuten på natten. Fick berätta igen för hon hade inte hunnit höra allt. Hon tyckte de va allvarligt och sa att hon skulle prata me min Anna min läkare. När hon kom tebax sa hon att vi skulle träffa Anna efter hon haft sin patient. Hon hade blitt förbannad över att de på akuten släppte hem mig. När vi kom in till henne undra hon vad ja själv tyckte om de. Sa att de kanske inte va de bästa alternativet de hade å välja på. Anna sa att hon skulle skriva en avvikelserapport på det. De blev bestämt att ja skulle till Växjö igen å eftersom ja å min demon inte höll med så blev de polishandräckning. Fick sitta i dagrummet å vänta till kl 14 innan de kom å hämta mig. AL satt först hos mig. Sen Monica, Ulla och Anders. Även fast ja är rädd för poliser så börjar ja vänja mig nu. Dessutom va de snygga ;P Blev stafettåkning. För en gångs skull gick de sabbt att få prata me läkaren på psykakuten. Hon sa att ja skulle läggas in och att ja skulle få en 3a. Suckade. Då sa hon "men om du hade ringt hit innan du skada dig så hade du kunnat få en lägre övervakningsgrad" Ringt till dem när ja mår dåligt - ja ber inte ens om min vb av min personal när ja mår dåligt. Sen sa hon att tyvärr skulle ja bli inlagd på PIVA å inte 24. Sa att ja föredrog PIVA. Träffa Nico. Va verkligen jättekul å se han igen! Va så längesen. Vi hade mycket att prata om och han va väldigt generös. Men efter 1h kom Ryan å sa att ja skulle ner till 24. Blev så lessen arg å besviken! Ja träffa en i korridoren, hon sa att hon vatt på avd sen ja va där sist, dvs 1,5v. Varför måste alltid ja flytta?!?!?!??!!?!? Även fast ja blev lessen så gick ja ner frivilligt. Orkade inte me å protestera mer. Fick samma rum som förra gången. Kändes bra. Lasse följde me ner. Han skulle sitta extravak hos mig till kl18. Fick PIVAS inneskor me mig men Lasse sa att han skulle ta me dem upp. Reglerna har ändrats väldigt mycket när de gäller extravak. Ja fick ha mina egna kläder, min mobil å mina ritsaker mm å ja prata mycket me personalen. De va två nya skötare som fick läsa igenom vilka regler som gällde vid extravak. Bad att oxå få läsa dem. Hitta en intressant punkt. De sto att om man va där på HSL kunde de inte tvinga en att va på sitt rum hela tiden. De visste ja inte å de är nåt ja verkligen ska lägga på minnet! Låg å titta på tv i min mobil å ritade innan ja somna.

18/4
Prata me Anders. Han sänkte min övervakningsgrad till 2s å sa att ja skulle prata me han igen på freda. Va skönt å få komma ut på avd å inte bara va på rummet. Träffa lite medpatienter som ja träffat innan. Kul å prata me dem. Nicos grejer gjorde att de gick att stå ut...Sov rätt mycket.

19/4
Sov rätt mycket denna dagen oxå. Annars höll ja mig mest på mitt rum. Lina va å hälsa på mig. Blev jätteglad att hon ville komma! Fick en bok av henne. Va som alltid roligt att prata me henne.

20/4
Prata me Anders. Han nollade mig =) Så låg övervakningsgrad har ja inte haft sen 2009. Vi bestämde att ja skulle åka på permis idag - sönd. Tog bussen hem till Ljungby efter middag. Hann köpa en klocka å lite cardstock innan ja gick på bussen. Va snabbt hemma å packa om å duschade sen tog ja bussen till Halmstad där mamma å pappa mötte upp. Sen åkte vi till stugan. Laga mat å hade myskväll sen.

21/4
Va uppe å åt frukost sen gick ja å la mig igen. Ja å mamma bytte matta på uterummet. Morfar fyllde 86 så vi va hos han på em å fika. Trevligt. På kvällen grilla vi sen va de mys framför tvn.

22/4
Åt frukost me mamma å pappa sen gick ja å sov lite till. Ja å mamma satt ute i solen å päste sen pusslade vi innan de va dags att åka tebax till Växjö för min del. Pappa skjutsa mig till Halmstad där ja tog bussen. De tog 2h 45min!!! Nästan så att man börja undra om caffisen puttade för hand...Segt va de men de gick bra. Kändes inte så kul å åka genom Ljungby bara. Hade gärna hoppat av där å gått hem ist. När ja kom till avd hade de flyttat på mig. Fick rum 4 som ja brukade ligga på innan. Hade hellre haft kvar nr 10 som ja hade innan även fast ja låg själv på denna salen oxå. En patient som ja lärt känna för längesen hade kommit in. Kul å se henne igen. Va trassel me mina mediciner på kvällen å ssk som va där va så jäkla seg. Först fick ja itne min zyprexa å sen när ja ville ha min xanor vb och oxynorm så fick ja inte de. De tog 1,5h innan hon ringde jourläkaren å fråga om oxynormen å xanoren fick ja inte även fast den stod me på listan.

23/4
Va seg idag. Sov på fm och efter middan åkte ja ner på stan å förstörde en massa pengar =) Kändes så himla bra att kunna göra de. Va inne på Panduro och stå å tilla på skalpellerna länge länge. Ringde AL å sa va ja gjorde. Hon sa att ja skulle gå därifrån. Gjorde som hon sa...Kom tebax lagom till kvällsmaten. Va god pizza. Sen gick ja å E till Netto. Sen börja de kaosa ihop sig i skallen på mig. Världen skulle smälta och ja va tvungen att åka till Stockholm för att få slut på ondskan. Satt å måla intensivt för att skringra tankarna som bara malde och malde. När ja ville ut å ta lite friskluft vid 20.30 fick ja inte de för att ja tatt mina kvällsmediciner och för att de sa att ja inte mådde bra. Gick å satte mig i ett hörn på mitt rum å läste. Eva T kom in å satte sig me mig. Hon sa att de inte menade att va elaka mot mig gällande de att ja inte fick gå ut. Sen kom Thomas in oxå. Du gillar å sitta i hörn Sandra sa han...Japp. De känns tryggt på nåt vis. Gick ut å rita lite sen innan ja gick å la mig.

Blickarna. De va nåt speciellt me dem. De va läksigt. Ja va igenkänd. Fan! Ja va igenkänd! Hon kom ihåg mig. Hon minns vad som hände. De känns inte alls bra.

"Ja ska hjälpa dig lägga ner sakerna i påsen..." Hallå visst är ja trög men lägga ner saker i en påse kan ja själv...

24/4
Sov hela fm. Höll på å gå upp när Karolina kom in å sa att de va läkarsamtal så fick gå in dit i pyjamas. Anders gjorde lite ändringar i min medicin så att de skulle stämma med de som ja tar hemma. Sen skrev han ut mig =) De där tofflorna ja fick me mig ner från PIVA glömde Lasse ta me upp så ja gick upp me dem. Tänkte att idag börjar Anna jobba dag igen tänk va kul de hade vatt om de va hon som öppna. Å de va hon! Den chansen kan inte ha vatt så stor att de skulle va just hon som kom å öppna när ja ringde på. Blev jätteglad när ja såg henne å slängde mig runt halsen på henne. Vi sto å prata en liten stund. Va så himla glad att få träffa henne så de va inte sant! Va tyvärr tvungen å gå sen för taxin skulle komma kl 13. men den kom inte förrän 13.30. Satt å prata me S innan ja åkte. Va så skönt å komma hem! Va å handla lite å gjorde knäckebröd på kvällen. Gjorde 3 kort oxå å städa.

Idag har  ja haft ledsagning på fm. Ja å Nettan baka knäckebröd å sen spela vi Skip-bo me Sussi å Jennifer. Först va vi å handla på Maxi å sen va vi på apoteket å hämta mina mediciner. Träffa faster där =) Funderar på om ja ska göra en sats knäckebröd till. De ja gjorde i gårkväll är nämligen redan slut. Nettan å Jennifer smaka lite på morronen å de tyckte de va som godis =)

/ Sandra

0 kommentarer: