fredag 27 april 2012

Dumma val

26/7-12
Vaknade tidigt och va uppe och åt frukost men sen somna ja igen. Vakna vid 9 å kom på att ja ev skulle va hos AL då el kl 10. Gjorde mig i ordning å gick iväg till 11. Men när ja kom dit så skulle ja inte va där för AL va ledig. Gick till VC för att få armen lagad. Fick komma in på oprummet ganska snabbt och sköterskan lämnade mig en liten stund. Behövde ta min astmamedicin så gick upp å gjorde de. Då kom sköterskan in å trodde att ja hade tatt nårra knivar i skåpen som inte va låsta. Suck…

När ja va klar på vc cykla ja å handla. Fick smaka vaniljkesella av Sussi igårkväll å va tvungen å köpa de bla. Den kan ja verkligen rekommendera.

Gjorde 6 kort när ja kom hem å sen somna ja en stund. Vakna av att Ida ringde. Va kul å prata me henne. Hon beställde ett bröllopskort. Såg att ja fått nårra sms när ja sov bla från Fredrika. Bestämde att vi skulle ta en fika på Roddys. Va himla trevligt. Vi läser teckenspråk ihop och hon har praktik på IVA så vi träffades där för nårra veckor sen när ja tatt en överdos så vi prata lite om de. Hon hade lite frågor å så.

När ja kom hem blev de jobbigt. Riktigt jobbigt. Va korkad nog å svalde nåt vasst och ett gem. De första ja svalde satte sig på tvären i halsen så ja försökte få ner de me en bit banan, ett gem å sen trycka ner de me en lång penna men de gick inte. De satt för långt ner i halsen. Svalde de andra 5 bladen sen å de fastna inte. Hade gjort lite kvällsmat men kunde inte äta allt för de gjorde ont i halsen. Lena ringde å ville att ja skulle komma in till henne å spela skip-bo också hade hon ett recept. Hon märkte att ja va låg å att ja grimatiserade väldigt när ja skulle ta min medicin å fråga varför. Tillslut sa ja va ja gjort. Hon ringde jourssk men hon kunde inte komma så hon ringde ambulans. Tycker de är så grymt onödigt å åka ambulans den lilla biten ja har till sjukhuset att de är pinsamt. Men följde me dem iaf. De lämna mig inte ensam på akuten efter förra gångens incident…Fick vänta rätt länge innan läkaren kom. Va Anne Nygaard =) Hon sa att man inte skulle plocka upp de vassa men att hon skulle ringa öron näsa hals i Växjö för att höra me dem. Sa till ssk som satt hos mig att ja svalt ett gem också. Efter en stund kom Anne tebax å sa att de skulle disskutera saken där uppe å ringa tebax ev skulle ja få åka till dem. Efter ytterligare en stund kom hon in å sa att ja först skulle röntgas och sen åka till Växjö. Sa att ja nog hade nåt som satt på tvären i halsen för de gjorde så ont. Hon sa att de är väldigt ovanligt att de fastnar men att man brukar kunna känna de som att de sitter fast. Efter en lång stund fick ja komma till röntgen. Den ena av personalen där kände ja igen jättemycket men de tog nån sekund innan ja kunde placera henne. Sen klack de till – just de från TC! Hon går också på zumba å sh’bam. Tänkte att ”jaha, då får hon reda på varför ja alltid har långärmat på träningen…” eftersom ja bara hade en patientskjorta som inte täckte armarna. Fick röntga magen, halsen å lungorna. Hade gärna velat se bilderna för att se hur de såg ut. Tänkte att sen ska man väl ner till akuten å vänta i en hel evighet innan läkaren tittat på röntgenbilderna men precis när ja fått på mig bh å halsband så undra den ene rtgssk som prata i telefon om ja svalt ett gem också. Ja, sa jag, de har ja. Lät rätt kul så ja börja skratta. Men hon prata tydligen me läkaren som bedömde röntgenbilderna direkt och hon bad om nårra fler. Men de gick bra å ta dem. Harriet körde ner mig till akuten sen där ambulanskillarna som hämta mig hemma vänta på mig. Skulle åka me dem till Växjö. Föredrog å åka ambulans dit ist för polisbil… Kunde prata lite men de gjorde jätteont. Fråga om de skulle införa prio 4 men de va inte säkert. Fråga vad som skulle skilja de ifrån prio 3. Han sa att prio 4 va ren taxitjänst. Som detta då sa ja. Nä, du är inte ens prio 3. Du är prio 2. En som måste komma från ett ställe till ett annat så snabbt som möjligt utan att köra alldeles för fort. Kom fram till akuten lite innan kl 24.

27/4
Fick träffa en jätterar läkare som hette Ann Therese. Hon sa att de va nåt som trots allt fastnat i halsen + gemet. Hon titta ner i halsen me en kamera genom näsan sen sa hon att de skulle söva mig och ta bort dem. Fråga om de skulle ta bort de som va i magsäcken också men de skulle de inte. Ssk satte en nål på mig och tog lite prover. Fick komma in till AVA och ligga på OBSplats 1 sen. Kände igen ssk. Martina. Sa de till henne och hon kände igen mig också. Vi gick i samma klass på sskprogrammet. Kul å träffa henne igen även fast de kändes lite konstigt med tanke på varför ja va där. Hann precis tvätta av nagellack, ta av smycken och ta på mig sjukhusbyxor å opstrumpor innan de kom in nån å sa att de va dags att åka upp till op. Då va kl 01.20. Brukar alltid va så himla rädd å orolig innan ja ska opereras. Framför allt innan ja ska sövas. Brukar alltid va rädd för att inte vakna el att ja vaknar mitt i operationen. Men denna gången kände ja inte nåt sånt alls. Brydde mig inte om de helt enkelt. Fråga narkosläkaren om vilket medel de skulle söva mig på å de va de vanliga, propofol. Fick dropp, solu cortef och medicin mot illamående iv och lite annat. Solu cortef är är ett kortisonpreparat som ges iv för att ja behöver extra mycket kortison vid bla kirurgiska ingrepp eftersom tumören gör att ja inte kan frisätta tillräckligt mycket själv. Får ja inte det kan ja bli väldigt sjuk och dö. Fick syrgasmask å sen spruta hon in propofolet. Den känslan är helt underbar. Funderade på om de va så ja kände mig när ja tog överdoser av tramis å benzo innan ja somnade.

Vakna på postop efter 2h. Hade ont i halsen å magen. De satt nån i rummet brevid mitt som ja trodde att hon satt vak för men när ja va på toa lite senare så åkte ja förbi där å upptäckte att där inte låg nån i hela de rummet och ja låg också ensam, så hon satt alltså vak för mig…=/ Lyckades somna efter nårra timmar igen. En timme efter så väcker de mig för att de ska ta prover. De fick ta från foten. Dagpersonalen börjar trilla in och de blev rapport. Hörde hela för de stod precis vid sängkanten. De va tydligen bestämt att ja skulle in till operation på morronen igen å ta bort resten av de som va kvar. Ca kl 8 skulle läkaren komma. De kom inte bara en läkare utan ett helt gäng. De sa att de skulle diskutera hur de skulle ta bort allt å återkomma till mig. Ja fick fasta eftersom de skulle söva mig igen. Fråga ssk varför de inte tog bort dem när de ändå va nere å rota i halsen. De va för att de va mitt i natten å för att de är mer personal å enklare å göra de på dagen. De nämnde även att de skulle gå in via magen å ta bort dem å inte genom munnen. Fick en nål till i andra handen och Alvedon i droppform + solu cortef. Vid 9 väckte en läkare mig. Robert. Då hade de bestämt att ja inte skulle opereras. Ist skulle ja kontrollröntgas på månda å äta mycket sparris, apelsin å vetebröd för att kapsla in de vassa så att de inte skulle skada tarmarna. De hade bestämt sig för att göra så för att annars hade de fått skära upp hela magen för att ta ut bladen å de va en stor och riskabel operation som de inte ville göra i onödan. Men är de kvar på månda så blir de operation iaf. De sa att de va farligare att ta upp dem genom halsen än att låta dem va kvar. Så länge de inte va i matstrupen så va de ok. De hade en kvinna nyligen som dog när de tog bort vassa föremål från hennes hals… Eftersom de inte skulle göra nåt mer så fick ja åka hem. Skulle ner till AVA först bara. Inger ringde å prata me usk. Hon va tydligen inte nöjd me att ja blev hemskickad å tyckte att ja borde få komma till psyk. Efter en lång stund kom de å hämta mig. Fick ligga på samma plats som innan. De sa att en läkare skulle komma från psyk å prata me mig. Blev inte alls glad…Trodde att ja skulle bli inlagd men ja hade tur å slapp de. Hade träffat den läkaren innan men minns inte va han hette. Han sa att om ja ville bli inlagd på 24 så fick ja de men ja ville inte. Han sa att om ja ångrade mig så va de bara att ringa så fick ja komma direkt å ja fick själv bestämma om ja ville va där hela helgen el bara nån dag. När ja kom tebax till mitt rum så sa ja att ja ville åka me 13.20 bussen hem. Ssk sa att ja skulle prata me kirurgen igen för att va riktigt säker på att ja verkligen fick åka hem å inte ligga kvar på observation ist. För tillfället va han på lunch men skulle komma sen. Fick penna å papper så ja kunde rita. Sen kom maten. Spätta va de. Gott. Sen kom Robert igen. Han sa att ja fick åka hem och att ja skulle äta omeprazol för att skydda magen och att ja skulle få med mig nårra hem eftersom att ja inte får gå till apoteket själv. Vi kom in på min demon på nåt sätt. Visa han en teckning som ja gjort där ja ritat min demon som satt fast på min rygg. Hade en snara kring halsen och en massa alvedon och skalpellblad runt mig. Han tyckte de va en fantastisk bild som beskrev mitt kaos bra. Han hoppades att den där demonen nån gång skulle lämna mig och att ja skulle bli fri. Han visade en bild i sin mobil. De va en av sakerna som ja svalde som låg vid en linjal. Han undra om de va den sorten som ja svalt. De va de. Undra hur han kunde veta de. Han sa att de va de som de hade opererat bort och de spara alltid sånna saker för patientsäkerheten. När han gått så bytte ja om snabbt och ja hann iväg så ja hade 20 min på mig till bussen skulle gå. Hade lite problem me att hitta ut från kulverten men hitta nån å fråga. Hjälpte en man i rullstol över bron. Han orkade inte köra upp från backen själv. Va framme i god tid men flåsa som en flodhäst. Hade fått reda på att ja har 94 i Hb nu. När bussen kom så såg chaffisen, som ja åkt me många gånger, mitt armband å slog in sjukresa direkt . Tack tack =) Plocka en lite bukett vitsippor när ja gick över kullen hem. Va skönt å komma hem. Gick in till personalen. De va Mats som jobba. Han kom från apoteket å skulle löst ut mina omeprazol men de fanns inga eftersom ja fått me mig nårra hem från sjukan. Däremot hade han löst ut järntabletter till mig. Sa att ja inte tänkte ta dem. Han ringde Inger å hon lova att komma in en snabbis hos mig. Cykla iväg å handla gifflar och två vetelängder å apelsiner. Inger kom när ja kommit hem. Hon va inte glad alls. De blev ett kort samtal som sluta snabbt. Va tvungen å skada mig efteråt. Va jättelessen. Å värre blev de. Skulle ringa mamma å pappa å berätta varför ja inte kan komma ut till stugan på sönda eftersom ja ska röntgas på månda. De va inte alls kul. Grät mycket efteråt. Vi bestämde att vi skulle höras senare på kvällen. Ringde Lina å va lessen å fråga om hon kunde komma me Rufus. Hon kom direkt. Hon hade me sig torkad mango och trorkade aprikoser. Vi satt å prata en stund. Sen tog vi en promenad. Mamma å sa att de va chockade. Börja gråta. Lina trösta mig. Hon plocka en gren från ett träd me vackra rosa blommor på å fråga om ja ville följa me henne hem å äta tacos å titta på tv. Tveka först, hade bara kortärmat å ville inte att Andreas skulle se mina armar. Men Lina sa att ja fick låna en kofta av henne så ja tacka ja till erbjudandet. Skicka sms till mamma å där ja skrev att ja skulle va hos Lina på kvällen. Hade sagt att ja skulle va ensam hemma först å de tyckte hon inte kändes så bra men de gjorde hon nu. Ja å Lina laga tacos å sen satt vi å titta på lets’s dance. Gick hem 21.45 för att ta min medicin. Kan få dem senast vid 22. Titta på utröstningen på let’s dance och satt uppe lite till sen. Tyckte inte de va rätt som åkte ut. Satt uppe en stund sen innan ja gick å la mig.

Tack snälla Lina för att du offra en fredakväll för att va me mig. De betyder så mycket både för mig å mina föräldrar! <3

/ Sandra

0 kommentarer: