tisdag 30 augusti 2011

Första järndroppet avklarat

Idag har ja fått mitt första järndropp denna omgången. Äntligen! Har kännt mig så trött å orkeslös länge nu. Orkar inte ens gå upp för en trappa utan att bli anfådd. Känns som om man tränat 1h...Men Hb va 76 för nån vecka sen så de förklarade ju saken. Skönt att ja fick de konstaterat, trodde ja hade fått jättedålig kondis först. Fattade inte varför ja va så yr å hade sån huvudvärk heller.

Va Maritha som stack mig. Hon satt hos mig hela tiden jag fick droppet. Faktiskt gick de relativt snabbt att bli stucken oxå. Alla blodprover kom ut på 2 försök. Elenor kom in en runda från dialysen å sa hej. Kul å träffa henne igen, va ett tag sen nu.

Inger undrade varför de valde att ge järn ist för blod så ja fågade Maritha. Hon sa att de va för att ja bara behövde järnet å inte resten av de som kommer med när man får blod. Hon sa att man får blod under 80-90. Men ja har ju 76 sa ja då. Men då visade de sig att de inte hade de värdet som ja fått på vc å att de stod 90 24/8. Så efter ja va klar me droppet va ja på vc å fråga varför de inte hade samma provsvar. De va nåt me lokala prover men fick iaf se att de va 76 då när de tog provet.

Efter vc så orkade ja inte gå hem utan gick direkt till 11. Skulle träffa AL. Så satte mig å slappa i soffan där. Tror ja somnade till oxå. Pratade om morrondagen. Att ja va lite orolig. Ska träffa läkaren från psykos imån. Å om hon tycker att ja ska skrivas över dit så kommer inte AL va min ssk längre. Ja vill ha kvar henne...! Berättade mer om hur allt känns nu. Att allt känns motigt, jobbigt å att ja känner mig så lessen jämt å har mycket jobbiga tankar. Hon tyckte att ja skulle hem å ta en xanor. Men ja ville inte de för ja tog 2 förra veckan å är rädd att de tycker att ja tar dem i onödan.

När ja kom hem så somna ja i soffan. Sa till Natta att ja skulle komma in vid 13 å hämta min medicin men vakna av att Mats ringde på dörren vid 14. Följde med bort för å hämta medicinen å när ja kom dit så sto Natta me en lapp som de stod blodtransfusion på. Fatta inte va hon menade. Hon sa att de ringt från medicinska dagsjukvården å sagt att ja skulle få blod imån. Mitt Hb va 75. Lustigt. Enligt proverna va de ju 90 för nårra dar sen å ja har inte skurit mig så de blött så himla mycket sen dess. Natta sa att Maritha sagt att de va lite kul för att ja frågat varför ja inte fick blod. Tänk att jag hade rätt! Ska bli skönt å få blod så kanske man slipper va så yr, anfådd å ha skallabang. Fattar bara inte hur de kan gå upp å ner så mycket. 1/8 va de 99, 16/8 76, 24/8 90 och idag 30/8 75.

Har ringt SYV på komvux angående att ja vill börja läsa teckenspråk. Skulle skicka in en ansökan så skulle vi se vad som hände. Har skrivit den, ska bara få iväg den nu oxå...

Ska sy klart en klänning nu och sen ska ja göra notisblockhållare =)


/ Sandra

0 kommentarer: