onsdag 12 januari 2011

Anafylaktisk chock

Jag har koll på vad jag tål och inte tål. Hoppar hellre över nåt än att chansa. Ser inget problem i det, har vatt så i hela mitt liv så ja vet inget annat. Dessutom blev mitt liv så mycket enklare när ja blev av med alla mina andra allergier genom en alternativ behandling kallad Bicom bioresonansterapi så att undvika alla nötter och jordnötter är en baggis. Bin och getingar kan man väl inte styra över men man behöver ju inte gå på biodlingar...

Men sen är de ju dehär med misstag. Det är väldigt lätt att blanda ihop saker. En gång på gymnasiet hällde ja nötsås på min glass och va helsäker på att de va chokladsås. När ja tittade på bordet vilka toppingar som fanns så stod där två stycken, choklad och kola. Det var för att nån använde nötsåsen just då. När det var min tur så stod det oxå två flaskor på bordet, nötsås och kolasås, för att nån hade chokladsåsen då. Och sen blev de som det blev...

Den 1 jan i år va vi hos Ronny å Anita. De hade lite julgodis framme å ja tog en rischokladbit. När de va dags att åka hem var ja astrött, hade tom fått lägga mig å sova 1h under kvällen. Precis innan vi skulle åka så sa de "men ta en sista bit". Tog en rischokladbit till - trodde jag...Kände direkt att "shit oxå dehär va mindre bra". Hade fått i mig en chokladbit med jordnötter i. Så då blev de adrenalinspruta å betapred som gällde. Sen kunde ja inte sova på hela natten. Va tur i oturen för ja hjälpte en kompis med en sak den natten och hade nog inte klarat det så bra om ja hade vatt så trött som ja brukar va.

Det finns en faktor till som spelar roll vid anafylaktiska chocker. Omgivningen. Det spelar ju ingen roll hur mycket jag själv vet om hur jag reagerar på nötter och getingar el hur jag ska göra med adrenalinsprutan, vet omgivningen inte om det så kan de ju inte hjälpa mig om det skulle hända att jag fick det i mig/bli stucken. Ja avskyr att berätta det för nya människor ja träffar, tycker de är pinsamt å egoistiskt eftersom det handlar om migsjälv, men det är ju dem jag måste berätta det för.
Idag var ja på möte med aktivitetsverkstaden där de är tänkt att ja ska va 2ggr/v.
-Är de nåt speciellt vi behöver veta om dig, typ sjukdomar el så?
-Ja, ja har sekundär binjurebarkssvikt/ACTH-brist pga en tumör på hypofysen så ja kan bli medvetslös å krampa mellan 1-6h ibland och då behöver ja solu cortef intravenöst oxå är ja väldigt allergisk mot nötter och jordnötter och bin/getingstick.
-Jasså de va ju bra att du sa det
-Solu cortef är inget ja har med mig själv för det är tänkt att ja ska klara mig från akut kortisolbrist med hjälp av kortisontabletter. Men skulle jag ändå få det så är det sjukvårdspersonal som ger solu cortef.
Mot nöt och getingallergin däremot har jag alltid minst en spruta i ett svart fodral som det står anapen på. Där är betapred oxå, kortisontabletter. Jag ska ha 12st efter sprutan. Fodralet är alltid i innerfickan på jackan el i nåt ytterfack på väskan om jag inte har jacka.
Tog fram och visa sprutan
-Hur gör man med den?
Förklara och sa att det finns ett kort i fodralet där det står vilka allergier jag har och hur man ger sprutan.
-Så man ger den sc då?
-Nej, im i lårets yttersida.
-Men då får vi inte ge den
-Ehh..Jo..
-Nej, vi får bara ge sc
-Men vem som helst får ge denna. Får ja inte den dör jag.
-Är nålen tunn?
-Ja, men den går igenom alla byxor utom jeans.
-Jaha så den går igenom byxorna?
-Ja
-Jaha men då är de sc
-Nej de är im
-Men de är samma sak
-Nej, sc är i underhuden å im i en muskel
-Men de är typ samma sak. Men vi måste ha delegering på att ge den iaf
-Nej det behöver ni inte. Får ja inte sprutan kan ja dö
-Men eftersom du är här där hemsjukvården finns så går vi och hämtar en ssk om du skulle behöva en spruta så får dom ge dig den
-Men...Asså, det hinner ni inte. Om ja behöver sprutan så behöver ja den direkt. Det kan bara ta nårra minuter innan halsen svullnat igen och jag blir medvetslös..
-Jasså det går så pass snabbt?!
-Ja så därför måste ja ha den direkt
-Ja men vi får prata mer om det sen när jag frågat ssk om delegering
-Visst...
Pallade inte prata mer om de. Ja skulle ändå inte börja där förrän 2v senare och då har de hunnit prata me ssk om delegering å annat de fundera på. Å ja som verkligen inte gillar å prata om saker som håller mig vid liv...Prata me ssk om de å hon sa att de inte behöver delegering men att de ska få de ändå så de inte tvekar att ge den ifall de skulle behövas.

/ Sandra

0 kommentarer: