onsdag 9 februari 2011

Ren i hjärnan =)

Vet att ja inte skrivit på aslänge. Är ett inlägg på gång om hur sista tiden vatt. Kommer publiceras inom kort.

Idag va de dags för att lämna nya tumörprover och då ingår alltid blodtryck oxå. Faktiskt gick de bra att lämna proverna. Inte alls många stick men de krävdes att de va 2 som tog dem. Men men. När de va klart så sa ja "ni ska ta BT oxå". Jasså, sa de, de visste inte jag. Nähä men de ska ni. De kollade efter och det visade sig att jag hade rätt. Tyckte att hon pumpa länge innan hon börja släppa på trycket. Såg att hon va uppe i 200mmHg. När hon va klar titta hon konstigt på mig å fråga va ja bruka ligga på. 120-140/70-80mmHg sa jag. Hmm..Ok för undertrycket ligger jättehögt nu. Du har 140/110mmHg. Ojdå, ja är inte ens orolig nu. Lugn som en filbunke faktiskt fast ja känner hur hjärtat bankar av nån anledning.
Ja du verkar väldigt lugn.
Hon tog pulsen.
Vad brukar du ligga på?
70.
Du ligger på 110 nu, de är inte alls bra värden.
Nä, de va ju lite mer än vanligt...
Hon tog om BT och bad en annan ta om det oxå. Hon fick fram 135/100 efter en stund men pulsen va fortfarande samma.
Hur mår du annars?
Har väldigt ont i huvet å magen å mår jätteilla. De magonda sitter på högersidan vid revbenen. Har vatt så varje dag i ungefär 1v. Har kräkts endel å så oxå..
De gick iväg å prata lite, sen kom de tillbaks å sa att de skulle följa mig upp till akuten.
Satt där å vänta lite. De kom förbi en ambulanskille som kände igen mig. Han fråga hur de va me mig. Blev ett flummigt svar men hade mycket tankar i huvet.
Ja mår bra men de säger att ja har högt BT så de är därför ja är här idag, ja har inte gjort nåt.
Bra Sandra! Jättebra, va glad ja blir!
Kul att man kan glädja nån genom att göra ingenting =)
Sen kom usk tebax, de hade pratat me endokrin i Växjö. Vi skulle tebax till kem lab. Där sa hon att eftersom ja ska till Maria snart så räckte de att ja gick till VC å tog ett BT nån dag innan jag skulle till henne. Sen fråga hon hur ja mådde igen. Sa som innan och då svara hon att hon skulle följa mig till VC nu för hon ville inte bara släppa mig.
De första ja sa när vi kom in i receptionen va att ja inte hade gjort nåt utan att de va de på kem lab som ville ha dit mig. Fick komma in på ett rum å vila. Höll på å kräkas så fick en påse å en blöt kall handduk över pannan. De va väldigt noga me att ja skulle vila. Fick inte resa på mig alls. Va svårt för varje gång de kom in nån ny så sa ja automatiskt "ja har inte gjort nåt" samtidigt som ja reste mig snabbt upp. Efter en bra stund tog de BT igen å då va de bättre. De sa att ja skulle ligga där å vila 1h och sen skulle läkaren undersöka mig. Läkaren tog BT igen å fråga hur ja mådde. Sa som innan å gäspa. Han undra om ja va trött. Ja sa jag. Väldigt trött faktiskt. Sen gjorde han en neurologisk undersökning. Kolla känseln å hur mycket ja kunde lyfta armarna å benen. De är ju fortfarande så att ja inte har full känsel å styrka i vänstersidan å ja kunde inte lyfta armarna lika högt heller. Fråga om provsvaren kommit. Han sa att han skulle kolla och gick sen. Tyckte att de tog lång tid för honom att kolla det. Börja undra om de visa nåt anmärkningsvärt. Sen kom han in å sa "eftersom de är endokrin i Växjö som har beställt proverna så får du svar från dem. Men jag har bokat en akut CT hjärna nu så en usk kommer att köra dit dig.
Ehh..Jaha..Varför?
För att se så du inte har nån blödning el infarkt i hjärnan
Jahapp..Trevligt...
Men du kan ligga kvar här så långe. Ligga ner.
Ok..
Sen kom usk in me en truck! å sa att vi skulle åka nu
Men ja kan gå själv
Nä, de får du inte för du har högt BT
Kej..
Hon i receptionen sa att vi kunde gå in i väntrummet för CT å när vi kom dit så blev ja riktigt lessen. Alla tankar om vad jag är värd och inte värd kom som ett slag i ansiktet.
Usk till en röntenpersonal: Hallå, ja kommer med en patient till er nu.
Rtg: Nej
Usk: Jo hon skulle hit nu
Rtg: Nej det har vi inte tid me nu
Usk: Men hon skulle hit, det är en akutremiss från Kungshögen (VC)
Rtg: Inte en suck att vi får in det nu! Och ni kan ju inte bara komma hit så, läkaren måste ju ringa först!
Usk: Han har ringt, det är en akutremiss CT hjärna!
Rtg: Inte en chans att vi hinner det nu! Ni får vänta ute i andra väntrummet så får vi ta det sen isf
Usk: Men de där ute sa att vi skulle vänta här och de gäller en akutremiss på hjärnan för misstänkt propp el blödning.
Rtg: Men vi har inte tid nu! Du får ta ut henne härifrån!
På vägen ut från CT-korridoren sa ja tydligt å bestämt "jag vill inte dit, jag vägrar!!!"
Du ska in dit
Nej de ska ja inte alls! De har inte tid med mig, de vill inte ha mig där å ja vill inte ta upp en tid där!
Jo men du måste dit. De är inte hon som bestämmer det, det gör läkaren!
Ja tänker inte sätta min fot där! Ja tänker gå hem! Misstänkta blödningar/proppar måste diagnostiseras å behandlas snabbt för att de inte ska bli livshotande och hon sa att de inte har tid med mig och då betyder det att ja inte är värd att ta upp en tid där!
Så är de inte alls och du får inte gå hem nu, du måste dit. Vänta här nån minut så ska ja prata me hon i receptionen igen
Satt i väntrummet utanför å hörde va de sa.
Usk: Jag va inte välkommen dit med henne!
Rtg: Va? Men läkaren ringde ju o boka tid!
Usk: Men ja va inte välkommen dit med henne iaf och nu vägrar hon röntgas!
Rtg: Men ja ska ordna det. Läkaren har ringt å bokat tid.
Usk: Men du måste se till så att hon stannar kvar! Hon har ett allvarligt självskadebeteende och har vatt å sytt hos oss fred, månd, tisd. Hon tog väldigt illa vid sig för vad de sa till oss. Hon tror inte att de vill ha henne där, att de inte har tid med henne och att hon inte är värd att ta upp en röntgentid där. Om du inte ser till henne hela tiden kommer hon sticka härifrån illa kvickt och göra sig illa på nåt vis!
Rtg: Men vänta här så ska ja prata me dem på CT
Usk kom ut sen å sa att de va en person som röntgades nu och att ja stod på tur.
Ja vägrar! Ja ska inte dit!
Usk: Jo de måste du. Sitt kvar här nu.
Rtg satt å titta på mig hela tiden så kunde inte sticka därifrån. Va tur för dem att ja mådde så kasst som ja gjorde. Hade ja orkat resa migg upp utan att spy så hade ja dratt därifrån.
Blev tvingad in i CT-rummet. Den där rtgsköterskan va inte alls trevlig då heller. Sa att ja inte ville va där för att de inte hade tid med mig å att ja inte ville ta upp en tid där. Fick till svar att de aldrig har tid men att de gör de ändå.
Vet inte om jag är känslig men jag blev väldigt ledsen för det hon sa iaf...
När röntningen va klar kom de fram å sa: Du hade ju tid för MRT nästa vecka.
Ja
Vi tar de nu när du ändå är här så slipper du de då för de är lediga just nu.
Ok visst...
Fick gå till omklädningsrummet på MRT-sidan å byta om å sen va de dags att hoppa in i magneten. Tycker inte om det. Känner mig trängd på nåt vis å de där höga knackande ljudet som hörs hela tiden lättade ju inte på huvudvärken precis...Förstår varför de måste söva mindre barn innan de kan skicka in dem i magneten..!
När MRT var klar efter 30min kom en sjukhusvärdinna å körde mig tillbaks till VC och där fick ja ligga å vänta på läkaren ett bra tag. Han va inne en minut å sa att svaret från röntgen inte kommit men sen kom han vid kl 14 å sa att de va ingen propp el infarkt i hjärna.
Va så himla skönt att höra!!! Ja va "ren" i hjärnan =)
Sen sa han att ja skulle få gå hem efter att en ssk hade vatt inne hos mig å pratat om vad som hänt. Hon sa att hon va glad att de inte va nåt fel i hjärnan. Och att hon inte menade att ja behövde söka dit för nåt annat (saker som inte rör självskadehandlingar) så snabbt som dagen efter hon sagt det. Nähä, ok de missa jag, sa ja. Men ja lovar att inte komma imån haha =P
Var piggare eftersom ja legat å vilat hela dan fram tills då så ja gick hem direkt.

Va inne hos personalen å sa att ja va hemma igen. Sen kom Albina å hälsa på =) Hon ville se hur min lägenhet blitt å se hur de va me mig eftersom ja inte kunde komma på smyckestillverkningen som va idag. Hon tyckte den va fin =) Sen kom mamma å lämna Sammie. Hon skulle lämna blod så ja skulle ha han under tiden. Han blev så glad när han kom =) Albina sa att hon hade ett armband som var Ingers som vi i smyckesgruppen skulle laga. Sa att ja kunde laga de hemma så kunde hon få de imån för hon skulle komma till mig 7.30 och sen skulle hon va me på min vårdplanering senare på dan. Efter att Albina gått så dröjde de inte så länge innan mamma kom å sen kom Johanna med fika samtidigt som Natta kom å fråga om ja ville fika med dem i personallägenheten för att Lennart fyllde 65.
Hade trevligt med mamma å Johanna. J stanna kvar en stund efter mamma å Sammie åkt. Efter J gått så gjorde ja inte så mycket. Röjde i köket å va i personallägenheten lite. Har suttit ute hos Einav i omgångar för ja kommer inte till ro. Först börja de me ont i bröstet. Kändes som knivar. Högg till lite då å då och va mer ihållande ibland. Nu har ja fått feber oxå. Undrar hur mina provsvar var egentligen. Salterna har ju inte vatt som de borde och de styr tillsammans med kortisolet BT. Hoppas på att Maria är på endokrin denna veckan å inte ute på forskning så hon får provsvaren.

Får se hur de blir. Va 2mm från att bli inlagd idag men lyckades slippa de som tur va.
Ska sova nu är jättetrött!
Natti natti
/ Sandra

0 kommentarer: