torsdag 17 februari 2011

Nötmassa ist för mandelmassa

Idag kom Emelie å hämta mig på Aktivitetsverkstaden för vi skulle fika på Boken. Va nervös, hade inte vatt där innan å de va en massa folk där som ja inte kände. Alla satt vid ett bord när vi kom å de va semla som fika. Som gjort för ångest...Satt mig brevid Emelie å Ulrika. Bad Emelie fråga om de va nötter i och de va det inte. Efter en stund tog ja ett litet bett på semlan sen blev de panik. Kände hur de kliade å stack i halsen och hur det började svullna. Tänkte shit, inte här å nu mitt bland alla som ja inte känner! Reste mig ut å drog ut Emelie i korridoren. Sen va de precis som att ja inte visste va ja skulle göra. Emelie hjälpte mig att ta sprutan å hämtade vatten så jag kunde ta mina betapred. Fick reda på sen att de hade hackade nötter i mandelmassan och att den som gjort semlorna inte va där när Emelie frågade om det var nötter i. Så var det med det. Men det gick ändå bra denna gången. Emelie va med mig och hämtade ut fler sprutor på apoteket. Betapreden hade jag inte fler recept på så jag sa att ja var tvungen att låna de som personalen har hos sig eftersom jag ska till Malmö i helgen. De skulle ringa Inger så att hon fick ordna ett nytt recept på dem.

Vill inte klandra nån bara uppmärksamma folk på att det inte krävs så mycket för att framkalla en anafylaktisk chok för den som är riktigt allergisk. Tänk tex därför aldrig att "men det kan väl inte spela nån roll om jag diskar denna skålen el inte fast det har vatt nötter i" och sen häller upp nåt annat i skålen, för det spelar roll. Stor roll. Att inte diska skålen innan leder till att sätta en allergiker i ett vägskäl där ödet väljer livet el döden.

/ Sandra

0 kommentarer: