fredag 9 december 2011

Då och nu

Nu var det ett litet tag sen ja skrev sist. Har hänt rätt mycket sen dess. De har blitt december tex med allt va de innebär. Julens månad, ja älskar den!

Förra helgen va ja å min familj i Göteborg. Vi åkte på fredan. Va först i nåt köpcenter i Kungsbacka tror ja. Hitta julklappar där. Sen kom vi till hotellet och gjorde oss klara för att gå på julmarknaden på Liseberg. Så himla vackert är där! Tyvärr så va de ingen snö men stämningen va ändå hög bland 5 000 000 lampor! Vi avslutade kvällen med att äta på Tyrolen.

På lördan åt vi en jättegod frukost på hotellet. Ja provade på sojayoghurt med vaniljsmak å tyckte de va supergott. Kan äta de lite men måste va försiktig med sojaprodukter pga jordnötsallergin. Sen gick vi i nordstan å julshoppade =) Hitta en hel del grejor. Innan vi åkte hem åt ja å mamma på Paprika å Alle å pappa på stället brevid. Grannen i stugan ringde å berätta att delar av taket blåst av på annexet så vi körde inom där å kolla läget. Pappa å mamma fick dit nån presenning som akutlösning. När vi kom hem så laga ja mat. Laxfile å wok.

På söndan skulle ja me 11.50 bussen. Catarina ringde å fråga om ja ville hjälpa henne me en fotobok till Karin. Hann precis få den klar innan bussen gick. Handla lite på hemköp innan ja gick hem sen. Fick reda på två mycket tråkiga saker om två av mina vänner. De har de väldigt väldigt kämpigt just nu fast på helt olika sätt.

I måndes höll ja på me keramik på snicken. Kul. Fick mina grejor klara. Den ena gick sönder så ja fick göra om den men nästa blev bra.
Va uppe på vc sen efter en liten incident. De va längesen nu...
Xtravaganza sen. Kul å träffa alla som vanligt. Ja blir alltid lite småorolig där vet inte varför. Men ja gillar å va där ändå. För där är ja nån annan. Vet inte vem men den ja va innan kanske. Ja förknippas iaf inte med mitt självskadande för ja har alltid långärmat å har inte sagt nåt om det. Ja å Cilla prata lite om de efter gruppträffen. Hon tog upp min liknelse att min skalpell är som en snuttefilt/napp för ett barn. När man är lessen/har ångest så tar man till den å när man ska sluta så är de svårt att hitta nåt som hjälper lika bra. Hon berätta att Maja låg lite före mig. Hon har lärt sig va utan blöja på dagarna nu å hon ska ge sina nappar (som hon bara får ha på natten) till tomten. Min följdfråga blev "ska ja ge tomten min skalpell menar du?" el "får ja skära mig en viss tid på dygnet?" De hade ju vatt nåt... =P Visst ja kan ge han en, men de är inte lönt för ja kommer ändå å köpa en ny...

På tisd börja dagen som vanligt med ett besök på 11. Prata mycket om mina vänner och det tråkiga som hänt dem. Fick mitt paket från PIVA. Hade glömt min parfym å deo där så de skicka de me internposten. Sen va ja inom receptionen på sjukan å hämta en cd me mina röntgenbilder. Hö, vä benbrott, å lite andra bilder av höft och knäled samt senaste DT och MR hjärna. Förstod inte så mycket av de bilderna men de på benbrotten syns tydligt vad som är av. Efter träffen me AL va de nada. Kunde inte slappna av alls så låg å titta på youtubeklipp ist.
Vid 13 kom mamma å Sammie. Vi gick igenom lite bankgrejor oxå hjälpte hon mig å få iväg rätt saker till försäkringskassan. TACK så himla mycket för hjälpen mamma!!! Ja hade aldrig fattat de själv...=P
Sen gick vi en runda å avsluta me nätverksmöte på brunnsgården. Sammie va oxå me =) De va ett bra möte. Brukar tycka sånna är jättejobbiga men detta kändes inte så farligt faktiskt. Efter närverksmötet kom Lina. Vi skulle ha uppföljning på hur vi tycker att de går med ledsagningen. Ja tycker de funkar jättebra, gillar verkligen Lina. Blev så glad att hon tyckte desamma =) Skratta så när vi berätta om vårt lilla pepparkasbak. "Ja just de, de va den fakturan ja fick sen" sa Ulrika. Oops! Så de kosta nåt ändå. Ja trodde inte att den skickades till chefen utan till den som startat larmet för så verka de på Mats men så va de visst inte då. Undra hur mycke den kosta. De va i vanliga fall 3000. Men då va de typ om nån startat larmet med vilje typ men de tyckte att de va en olyckshändelse så de blev "bara" 1500...Tur att inte ja fick den iaf för de hade kraschat min ekonomi nu i juletider.
När mötet va slut gick ja hem å hade mys me Sammie. Satt å höll på me lite julklappar på datorn å han låg å sov lugnt i min säng. Vi gick ut en runda vid 19 tiden å då snöa de lite. Lyssnade på julmusik samtidigt. Sen började de spösnöa stora fina flingor. Va SÅ mysigt! Ville inte att promenaden skulle ta slut.

På onsdförmiddan skulle Maria kommit. Skulle hjälpt henne sy en klänning till hennes kompis barn men hon kom aldrig för hon somna om. Sen kom mamma å hämta Sammie. Hon hade vatt hos läkaren. Jonas, samma som ja har. Hon har problem me ett ledband i foten så först blir de MR å sen operation. Mormor va på bentäthetsmätning. Hon skulle egentligen vatt me å hämtat Sammie men hon hade tatt fel på tiden så de va hon inte. Men hon fick me sig en påse lussebullar. På em va ja på porslinsmålning på snicken. Skoj. Fick klart nästan allt. Ska bli spännande å de de färdigbränt sen. När de va slut kom Inger hem till mig. Vi satt å prata som vanligt. Mysigt. Sen när hon gått så satte ja mig vid datorn å julklappspysslandet där. Glömde totalt bort att ja skulle till TC å träffa Cilla. Sorry vännen! Satt uppe sent å höll på med julklapparna.

Torsdan börja bra. Frukostfilm me Lina. Vi åt risgrynsgröt å titta på borta bäst, hemma värst. Rufus va me oxå. Han är så himla söt! Sen gick vi hem till Lina å lämna Rufus. Bestämde oxå att vi ska till Markaryd på lörda i nästa vecka så hon får se hur mina föräldrar bor och så ska vi till teboden å fika. Innan vi lämna Rufus va vi ute å lekte lite me han. Sen skulle Lina till jobbet. Hade följe me henne dit. Ja gick upp till kemlab sen för kom på att ja skulle lämna tumörprover denna veckan. Va som vanligt svårt å sticka mig men till slut gick de. Va 8 rör som vanligt. Sa att de även skulle ta längde, vikt å BT liggande å stående. "Men de kan de göra på endokrin när de kommer dit" fick ja till svar. Jovisst, men Maria vill veta hur de ligger till både nu och då. De tog BT utan att ja fick vila men de gör inte så mycket men sen är de meningen att de ska ta BT direkt när ja rest mig upp men de tog 10 min innan de tog se så ja tycker inte de va nån vits me å ta de då för då märks inte ändringarna mellan liggande å stående. Men men...Hoppas att provsvaren är bättre än sist iaf.
När ja kom hem satte ja mig me mitt julklappsmakande igen. Va på teckenspråk vid 14. Vi sjöng julsånger =) Vi fick i uppg att dela in oss i grupper å öva in en sång som vi skulle sjunga framför klassen sen. Vi valde "En sockerbagare" Anki visa en film me lite sånger, "Kom igång med teckensång 2". Ville gärna ha den. Såg när ja kom hem att bibblan hade den så ja reserverade den å boken med tecknen i. Vid 20 tiden va ja efter lite strul (såklart) äntligen klar me julklapparna =) Kändes så himla bra å ha de gjort. Har lixom vatt ett stressmoment.

Idag va ja först på teckenspråk på morronen. De gick bra att sjunga inför klassen. Va faktiskt inte minsta nervös. Vet inte om de är för att ja inte känner nån där. De gör lixom inget om man gör bort sig för ingen minns mig sen ändå. Sen va ja inom bibblan å hämta DVDn å boken me teckensångerna. Har övat en del på de nu, tycker de är jättekul. Gjorde nötfärsbiffar sen som ja har fröset in. Sen hade ja ledsagning me personalen. Ja å Carolin klädde en julbock me granris. Riset tog slut å Sussi å Mats fick åka å hämta mer. De blev en fin bock faktiskt =)
Ikväll ska vi ha filmkväll i personallägenheten. Vi ska titta på "Dina, mina å våra". Sen är de Idolfinal. Ja hejjar på Amanda. =)

Idag är de 18 år sen vi kom hem från Sri Lanka me Alle. Ja minns lite från flyget hem. Speciellt att ja frös jättemycket på planet mellan Amsterdam å Kastrup. Fick låna pappas tröja. Å de va snö ute! Å ja va helt salig när vi kom hem, mormor, morfar å farmor hade hängt upp adventskalendrar åt mig å även en paketkalender å ja fick öppna lucka/paket 1-9 på samma gång =) Stor glädje för en 5åring. Anledningen till att ja minns att de är denna dagen är att Anna har namnsdag idag. Grattis Anna! Du är bäst å ja saknar dig så!
/ Sandra

0 kommentarer: