söndag 24 januari 2010

Branäs

Idag är det 1v sen jag och min kontaktperson Anna åkte till Branäs på skidsemester. Kl 6.45 körde pappa oss till Halmstad där vi skulle hoppa på en anslutningsbuss som skulle ta oss upp. Det var rätt fullt på bussen. Vi fick inte sittplatser tillsammans men Anna satt snett bakom mig. Jag hamna brevid Boel. Hon hade bott i Oslo sen 8år tebax och pratade därför en härlig blandning av svenska och norska. Jättetrevlig iaf =)Ca kl 16 var vi framme i Branäs. Då hade vi bytt buss i Värmlandsporten. Lite bökigt men det gick bra. Inchekningen gick bra och vandrarhemmet vi skulle bo på var fint. Det var bara vi som bodde på andra våningen. När vi bäddat, handlat och installerat oss i övrigt gick vi ut och tittade lite. Vi träffade på Boel. Hon satt och drack en After Eight i väntan på sitt sällskap som skulle komma vid 19. Jag och Anna beställde en varsin After Eight och gjorde henne sällskap. Efter att Boel träffat sina vänner satt vi kvar i 2h till och bara pratade. Sen gick vi tebax till vandrarhemmet och tittade på TV innan det var dags att krypa till kojs.

Månd
Vid 7 ringde klockan och det var dags att göra sig i ordning inför första åket. Vi spände på oss pjäxorna och gick bort till gondolliften som skulle ta oss upp till toppen. Det var inte alls långt till gondolliften men jag började få ont i benet redan på vägen dit. Första åket gick väl sådär. Det märktes att det var 2 år sen man sto på skidorna sist. Tur att ja iaf sto hemma å strök i pjäxorna innan vi åkte iväg för att jag skulle vänja mig lite vid dem =P. Andra åket gjorde jag premiär på att ramla, nån ska ju göra det. =P När vi kom ner från backen satte vi oss och vilade en bra stund och knäppte upp pjäxorna. Hade nog fått nekros om jag inte gjort det =P
Ramlade en gång till och vred till högerknät så det gjorde grymt ont. Låg en stund i backen tills det blitt bättre. När vi satt i toppstugan för att luncha ringde SYOn från skolan. Hon va sur för att ja inte hade svarat på hennes mail även fast jag sagt till henne att jag inte kunde logga in efter sammanslagningen med Kalmar. Det förstörde resten av dagen och det tog alldeles för mycket energi de andra dagarna oxå. Jag var allmänt gnällig och lessen resten av dagen och ville inte åka mer. Sa inget heller förräns efter vi vatt ute och ätit på kvällen. Vi åt pizza med bla rökt älgkätt och kantareller på. Jättegod! Avslutade med en After Eight. När vi kom tillbaks till vandrarhemmet upptäckte vi att det kommit fler gäster. Fast vi visste inte att det var 17 danska skolbarn i 11-12årsåldern...Genast blev det liv i luckan =P

Tisd
Vaknade inte förrän vid 9. De va väl iof bra för då slapp vi trängas med alla skolbarnen vid frukosten. Spände mina pjäxor ännu hårdare den dagen för att bli stadigare i benen. Ska värma om dem inför Trysilresan, märks att benen har ändrat sig sen jag dem sist. Jag ville åka rätt lugnt för att kunna åka längre ist. När de flesta liftarna stängde vid 15.30 var vi trötta så vi gick hem. På kvällen åt vi tacosbuffe. Jättegott! Vi satt kvar på restaurangen och pratade tills jag var så trött så jag nästan somnade.

Onsd
Vi hade bestämt att vi skulle ta en massa kort denna dagen eftersom det var sista skiddagen och vi hade inte tatt så mycket kort innan. Vi åkte genom Björnbuseland. Anna gick in med skidorna i en miniliten stuga och la sig på sängen. Såg ut som Stig-Helmer i Sällskapsresan... Sen klättra hon ner i en brunn, satt på en miniskoter och en gunga med skidorna på. Jag fick en massa knasiga kort. Sen åkte vi en minislalombana med port och allt =P. När vi hade bestämt att vi skulle åka enda ner för att ta gondolliften upp till toppstugan för att luncha så sabbar jag allt såklart. Vi kom inte längre och det hände helt andra saker än vad vi räknat med...

Jag minns det blev svart...
Jag fick dubbelt så bred säng som Anna
Jag tyckte att alla pratade konstigt "här får du en kudd så du kan söv"
Jag hade jätteont
Jag hade en massa frågor som jag inte fick svar på

Tack för all hjälp Anna!

Jag sov på vägen tillbaks. Anna fixade typ allt med städningen och packningen. När allt var klart gick vi till receptionen. Anna skulle bara hämta skidorna. Jag var yr. Sen blev allt svart igen. Fast det gick bättre denna gången. Somnade i en fåtölj. Anna upptäckte att bussen hem gick 17 ist för 16. Tur att det var på det hållet vi sett fel på tiden iaf. Vi skulle byta buss i Värmlandsporten igen. Fast den bussen blev 40min sen för den hade fastnat i en bilkö. Sen skulle vi tydligen byta buss i Göteborg oxå. Då hade jag precis somnat. Tog ett tag innan jag somnade i den andra bussen men sista biten till Halmstad gick bra. Satt och åt barnmat på burk för barn som är 5mån. Var inte hungrig, mådde bara illa. Var skönt att komma hem igen. Somnade snabbt.

Var seg som katten dagen efter. Sov hela eftermiddagen. Pappa väckte mig och berättade en spännande sak ;) På kvällen firade vi. Sen tittade vi på Let's dance.

Igår skulle jag göra nårra kort var det tänkt fast det blev inte så mycket av det. Min dator hade kommit tillbaks från lagningen så jag satt och pillade med den och försökte få in alla gamla program och en massa annat.

Idag däremot har jag fått en del kort gjorda. Har många att göra nu och en tid framåt. Är kul när man vet om det ska bli ett grattiskort tex el vad det nu ska bli så kan man göra det lite mer personligt och specifikt.

Jag är arg på migsjälv att jag inte känner nåt. Det enda jag kan känna är typ att jag inte vill nåt. Känner inte för nånting egentligen. När jag är vaken vill jag bara gå och lägga mig igen men när jag ligger så vill jag bara gå upp igen och göra nåt för att jag känner mig så himla värdelös =/

Allt känns så himla jobbigt. Jag ska till Södergård på dagaktivitet och Växjö på DBT imån men känner inte alls för det. Men om jag inte hade haft den sysselsättningen alla måndagar så hade jag kännt mig ännu mer värdelös än vad jag gör nu för att jag inte gör nåt. Känns som att man tvingar sig genom allt. Inget känns kul. Nu väntar jag bara på att få gå och lägga mig.


/ Sandra

0 kommentarer: